Publicat de: Adrian | Ianuarie 28, 2008

„Tocmai acum ti-ai gasit si tu sa suni?”

Dupa-amiaza linistita, in familie. Piciul meu s-a trezit, ne-am jucat putin, dupa care s-a dus in dormitor la bunicul lui si l-a dat la o parte de la televizor, sa se uite el la desene… 🙂

 La un moment dat, suna telefonul… Ma uit spre el, si astept miscare de dincolo… De ceva vreme, la noi in casa se stie limpede… Luca este cel care raspunde la telefon…

Piciul meu sare iute din pat, vine fuga in sufragerie si inhata receptorul: „Alooo?”

Deduc, din schimbul de replici, ca era vorba despre bunica lui… mama… Ascult in continuare, si ma lasa fara cuvinte…

„Ma uitam la televizou, la tataie in domitou. Tu chiedeai ca sunt in sufageiie? Ma uit la desene… Tocmai acuma ti-ai gasit si tu sa suni? Suna-ma mai ta_ziu!” – si „zdrang”, cu telefonul in furca… 🙂

Normal, prima reactie a fost sa ma amuz… Dar in acelasi timp imi dau seama ca nu trebuie incurajat sa continue cu reactiile de genul asta… Asa ca, mai tarziu putin, piciul meu si-a cerut scuze… dupa o discutie ca de la barbat la barbat, in care am incercat sa ii explic ca nu e politicos sa faca asta, si ca nici lui nu i-ar fi placut daca cineva s-ar fi purtat asa cu el…

Acum, privind in urma, imi dau seama ca si noi, adultii, gandim poate, de multe ori, cand suntem prinsi cu altele si suna telefonul: „tocmai acum ti-ai gasit sa suni?”… Doar ca nu verbalizam… Si ma gandesc… cat de mare lucru este ca cineva sa aiba curajul de a-ti spune limpede ceea ce gandeste… Nu mai risti sa plictisesti, nu mai risti conversatii si zambete de complezenta…

Deh… vine insa o varsta la care copiii invata conventiile sociale, invata ce e bine si ce nu e bine sa spuna…

Marea intrebare insa este… Ce e cu adevarat BINE? Cum poti sti daca realitatea ta de om matur, conventiile si constrangerile tale, sunt mai bune si de preferat sinceritatii izbitoare a unui pusti de 4 ani?

Responses

  1. uite, raspunsul meu se potriveste articolului tau…eu sunt cresti, cred in mantuitor ,doar ca intr-un mod mai personal…nu am incredere in institutia bisericii dar ma face asta pe mine un om rau? vorbind de convingeri in mine s-au inradacinat convingerile religioase de cand eram copil, am citit noul testament, am citit si textele de la nag hammadi, am ales ca adevarul e la mijloc dar ca textele de la nag hammadi au un misticism care m-a atras mai mult…e o chestiune de alegeri, pe care eu le-am facut si le asum… altfe, numai de mine, nu ma contrazic, depinde de felul in care precepe fiecare, i-am raspuns si patratosului

  2. vroiam sa scriu numai de bine nu numai de mine…e o greseala…scuze

  3. @waszlaw – nu am afirmat niciodata ca ai fi un om rau. Dimpotriva, ti-am admirat scepticismul si rationalitatea cu care abordezi totul.
    Totusi, imi sustin ideea ca ai nevoie sa iti auto-definesti (mai bine) credintele si perceptiile asupra Sacrului si relatiei cu acesta.
    Agnosticismul si crestinismul nu sunt nici macar complementare, ca sisteme de gandire.
    Dar, pana intr-un anumit punct, pot spune ca te inteleg. Si eu am admirat si admir anumite idei ale altor sisteme de gandire. Dar raman crestin… Sper ca asta sa nu fie considerat in ochii tai o piedica in calea dialogului nostru…

    Cu apreciere pentru spiritul tau „cautator al Adevarului” (asa te-am perceput pana acum),

    Adrian

  4. Adrian, ma fascineaza copii si educatia lor. Asta e ceea ce fac zi de zi…….. si ca sa raspund intrebarii tale referitor la BINE si SINCERITATE eu merg mereu pe SINCERITATE insa invat copilul consecintele faptelor lui si il invat sa citeasca oamenii. Astfel va putea face ceea ce CREDE el ca e bine (bineinteles dupa ce a fost invatat) si sa o faca indiferent de ceea ce cred ceilalti. Asta ii va da verticalitate si nu se va evalua pe el insusi in fucntie de ce cred, spun sau se comporta ceilalti ci in fucntie de standardele pe care le are. In plus, va putea sa faca asta in mod ASERTIV, adica, in cazul de mai sus cu bunica, i ar fi spus acesteia ceva de genul> buni, imi pare bine ca m ai sunat, insa ma uit la desene acum, te deranjeaza sa ma suni mai tarziu? urmand ca prin analiza consecintelor si prioritatilor (ce e mai important acum sa ma uit la desene sau sa vb cu buni) sa decida ce va face. Si imagineaza ti un adolescent care va sti astfel si sa renunte la EUL PROPRIU (in cazul in care renunta la o activitate care i face placere pt ca altceva e mai important acum) sau isi poate exprima frumos optiunea de a continua acea activitate. Bineinteles ca vorbim de varste mai mari aici, insa bazele se pun acum. Concret, eu nu merg pe conveniente, desi le explic copiilor si le spun ca DE OBICEI asa se face si ca esti mai placut daca………. insa nu cred ca acesta este un criteriu decisiv. Gandeste te la Isus care a calcat toate conventile sociale ale fariseilor si carturarilor.

    Simona

  5. Simona, Isus a incalcat, intr-adevar, toate convenientele, dar El avea in vedere un SCOP, ceva mai bun. Scopul Lui era mai inalt decat micile noastre conveniente de care tinem cu dintii.

    Si eu merg, in general, pe sinceritate; tocmai de aceea il si incurajez pe piciul meu sa fie sincer si deschis. Cred insa, in acelasi timp, ca este important si CUM spui anumite lucruri. Incerc sa il invat sa priveasca lucrurile nu doar din punctul lui de vedere, ci si din cel al impactului pe care vorbele si faptele lui le pot avea asupra altora. Altfel spus, ma straduiesc sa il invat sa fie onest, deschis, dar in acelasi timp sa pretuiasca politetea si sa nu ii fie teama sa recunoasca atunci cand greseste… Grea misiune, nu?

    PS Oricum, la 4 anisori, cat are el, nu ai cum sa ai cine stie ce pretentii, dar trebuiesc cultivate atitudinile si comportamentele „inalte”… ca doar si in asta constau cei 7 ani de-acasa, nu?


Lasă un răspuns

Categorii

