Publicat de: Adrian | septembrie 26, 2008

Consum de 3 la suta? Vreau si eu!

Am citit un articol intr-un ziar despre noul model cu care se mandreste Hyunday, cu o autonomie de 800 km… Mda… Marturisesc ca nu m-a impresionat prea tare, din moment ce acum am aproximativ 900 de km parcursi cu Megane-ul meu si computerul de bord imi arata ca as mai putea parcurge, teoretic, inca aproximativ 140 km… Ei, da, e adevarat, vreo 450-500 km sunt extraurbani, si masina e diesel…

Cu toate acestea, am citit un alt articol care mi-a atras atentia, in care vorbeste de un consum extraurban de doar 3 litri de carburant la suta de km, performanta obtinuta de un nou model Renault. Tot diesel, normal…

Oricum, in conditiile in care ajungi sa parcurgi 10 km amarati in doua ore, normal ca esti interesat de orice trucuri menite sa te ajute sa scoti un consum cat mai decent posibil…

 Foto: addsalu, Bucuresti, 2008

Redau, mai jos, principalele principii de care trebuie sa tineti cont pentru a scoate un consum cat mai bun:

1. Schimbati mai des treapta de viteza. Se recomanda, de exemplu, ca la 1000 de turatii pe minut sa rulati cu treapta intai si ca la fiecare 2000 (pentru diesel) sau 2400 (benzina) de turatii sa schimbati intr-o treapta superioara.

2. Adoptati un stil de conducere economic, cat mai putin agresiv. Mersul „sportiv” o fi fost el la moda candva, dar acum, daca vreti sa bagati mana in buzunar fara sa scrasniti din dinti cand trebuie sa faceti plinul, trebuie sa uitati de el. Specialistii recomanda sa va calculati bine viteza si sa o adaptati la conditiile de mers. De exemplu, daca aveti un semafor la 100 m in fata, si culoarea lui e rosie, este pur si simplu ilogic sa mai accelerezi pana cand ajungi in spatele ultimului oprit, nu? De asemenea, se recomanda utilizarea franei de motor in defavoarea pedalei de frana si mentinerea, pe cat posibil, a unei viteze constante – in Bucuresti, de pilda, daca poti mentine un 40-50 km/ ora, in treapta a patra sau a cincea, este perfect.

3. Controlati accelerarea. Este de preferat sa ajungi cat mai rapid intr-o treapta superioara, dupa care accelerarea trebuie sa fie moderata.

4. Pantele – nu le folositi pentru a ajunge la viteze mai mari, ci pastrati viteza constanta, ridicand piciorul de pe pedala de acceleratie.

5. Motorul. Si cand merge „in gol” consuma. E scris in „legea” lui. Prin urmare, opriti-l daca stationati mai mult de un minut. In plus, nu uitati ca, la masinile de generatie mai noua nu mai este necesara „incalzirea” lui inainte de a porni la drum. Prin urmare, puteti demara imediat, fara a astepta sa se mai incalzeasca, nici macar iarna.

6. Presiunea in pneuri. Este mult mai importanta decat credeti. Verificati cartea tehnica, cu presiunea recomandata de producator pentru traficul urban sau extraurban, in functie de necesitati, si asigurati-va ca aceasta corespunde cu realitatea. Verificarea pneurilor trebuie facuta cel putin o data pe luna.

7. Climatizarea. Avand in vedere ca si aceasta consuma din carburant, precum si recomandarile medicilor, este recomandat ca diferenta dintre temperatura de afara si cea din interiorul habitaclului sa fie de maxim +/- 5 grade Celsius. Evident, asta in conditii ideale… Asta nu inseamna ca, daca afara sunt 42 grade, si masina dispune de aer conditionat, sa fierbi in suc propriu la 37 de grade…

8. Portbagajul de plafon sau alte elemente inutile. Daca nu va sunt neaparat de folos, scoateti-le pana cand va vor trebui cu adevarat. Fiecare dintre aceste elemente contribuie la un consum mai mare. Mergeti in afara unei localitati, cu o viteza oarecare, avand un portbagaj de plafon neutilizat, si veti auzi un zbarnait pe tot parcursul calatoriei… Ei bine, frecarea acestuia cu aerul presupune si consum suplimentar si inutil de combustibil…

9. Aceasta este propria mea constatare… dar e testata… Daca aveti computer de bord, tineti-l fixat pe „consum instant”. Apoi, cu ochii pe indicatorii afisati, incercati diverse stiluri de condus… Va va ajuta foarte mult sa va adaptati mersul la conditiile economice actuale, cauzate de criza de petrol de pe piata mondiala… Si va va ajuta sa va mentineti bugetul destinat carburantului la niste cote rezonabile…

Daca mai cunoasteti si altele… sunt mai mult decat curios sa le aflu… si sa le testez… chiar daca am trecut de la un consum de 16%, cat aveam cu batranul meu Oltcit, la 6.4 – 6.5% cu Megane-ul… Mereu e loc de mai bine, nu?

 

PS Consumul este in Bucuresti… Asa ca, va rog, nu-mi veniti cu cifre de genul 5% in alta localitate… pentru ca aici conditiile de trafic sunt total atipice… Prietenii stiu de ce… 🙂


Răspunsuri

  1. 2. (a) „[…] se recomanda utilizarea franei de motor in defavoarea pedalei de frana […]” = discutabil. probabil o recomandare mai mult pt securitate. turatia crescuta de la decelerare ar presupune si un consum marit, nu? si cred ca prefer sa schimb mai des sabotii de frina decit planetarele.
    2. (b) „[…] daca poti mentine un 40-50 km/ ora, in treapta a patra sau a cincea, este perfect.” Cred ca ar trebui sa consulti manualul cu detalii exhaustive al motorului masinii tale (de regula ceva grafic de consum la turatie fct de treapta folosita). Din ceea ce stiu eu, orice motor consuma mai mult cind este sub un anumit prag minimal de turatie, asa cum ar fi cazul de pilda la 40km/h la oricare din treptele 4-5. Ceea ce spui este evident adevarat pentru viteze usor mai ridicate, de pilda 50-55-60, fct de motor (motoarele diesel au cuplu motor mai ridicat la turatii mici si motorul ‘suna’ si trage acceptabil la 55 km/h in viteza a 4-a pe drum drept si in conditii de solicitare minima).
    3. „Este de preferat sa ajungi cat mai rapid intr-o treapta superioara, dupa care accelerarea trebuie sa fie moderata” = treptele inferioare sint cele mai mari consumatoare de combustibil (impreuna cu treapta 4-5 la viteze ridicate, de ex.> 120 – 150 fct de motor); de asta, cred ca ar fi mai recomandata constanta si limitarea acceleratiei, cu schimbarea ‘naturala’ in treapta superioara sub 2300-2500 tur./min pt motoare diesel si in stilul de conducere econom.
    Cel putin, daca pozele sint realitatea de zi cu zi, atunci banuiesc ca nu apuci nici treapta a 3-a prea des pe traseul pe care-l faci…
    5. „[…]opriti-l daca stationati mai mult de un minut […]” = din cite stiu, pornirea motorului se face prin aport crescut de combustibil in carburator pt combustie, etc…; consulta parametrii motorului si verifica daca este raportat si un consum in mod de stationare; daca exista asa ceva, e raportat de regula ca litri/ora; imparte-l la 60 ca sa afli cit consumi pe minut de stationare si compara-l cu consumul la pornire (si parametrul acesta ar trebui sa fie in manualul motorului); decide apoi daca merita sa opresti motorul pentru 1 minut sau 2.

    Ar mai fi de mentionat, evident, starea tehnica a masinii incepind cu pneurile si alinierea rotilor. Si poate alte citeva chestiuni.
    Dar in general ai dreptate cu recomandarile si folosesc tuturor daca sint aplicate in mod constant.
    Dar ma asteptam de la tine sa citesc si ‘altfel’ de recomandari, tot la fel de folositoare: starea mentala generala, nervozitatea, impulsivitatea, grandomania, etc …, care sint si ele ‘avide’ dupa carburanti 🙂 …
    Si da! daca iti permiti, schimba-ti masina cu un model mai nou macar la 2-3-4 ani !

  2. xfinger – multumesc pentru completari. Foarte pertinente, dealtfel.
    Marea majoritate le-am intalnit in articolul pe care l-am indicat, iar unele sunt fie observatii personale, fie ale altor soferi. In fine, ai dreptate cand atragi atentia ca depinde de la caz la caz, de la masina la masina, la fel ca si atunci cand vorbesti si de ceilalti factori consumatori de carburanti (si producatori de adrenalina).

    In privinta schimbarii masinii la 2-3-4 ani… Multumesc… Eu pe a mea cred ca o voi schimba cand va face varsta precedentei… 21… 🙂

    A, era sa uit. Nu stiu daca esti prima data aici, dar nu imi amintesc sa mai fi vazut vreun comment de-al tau pana acum. Asa ca iti spun bine ai venit, si sper sa mai interactionam!

    Adrian (aka addsalu)


Lasă un răspuns către xfinger Anulează răspunsul

Categorii