Publicat de: Adrian | Iulie 18, 2009

Sistem eclesial anti-furt

Vara aceasta, in drum spre munte, am ajuns din nou, impreuna cu niste amici americani, la Manastirea Dealu, locul de ingropaciune al lui Misu. Nu, nu este vorba despre vecinul meu de cartier, ci despre Acel Misu – Mihai Viteazul.

Am admirat constructia remarcabila, ne-am minunat vazand ca trebuie sa platim pentru a intra in biserica (ma rog, era un afis, era o casa de bilete, insa nu era nici un vanzator sau paznic pe acolo, ci doar cativa muncitori care pregateau o roaba de mortar; a, mai erau si cateva gaini ratacite, dar mi s-a parut de-a dreptul deplasat sa cred ca ele ar putea incasa contravaloarea biletelor…).

Unii ar fotografia biserica, zidurile maiastre, turlele care se inalta inspre soare, coloanele care strajuiesc cu maiestuozitate chiliile monahilor ce-si duc existenta si astazi acolo. Eu insa m-am multumit sa fotografiez un ingenios sistem anti-furt. Un sistem eclesial anti-furt. Mai exact, este vorba despre niste placute asezate din loc in loc in spatiile verzi amenajate de fetele bisericesti din partea locului – ceva gen „nu rupeti iarba”, sau „nu rupeti florile”. Bun, veti spune, pai si nu sunt atatea astfel de placute pretutindeni? Or fi, dar nu ca astea… si probabil cu cu efectele acestora… Iacata si textul lor, care sunt convins ca va va face si pe voi sa-mi dati dreptate: „Binecuvantare celor ce admira florile si osanda celor ce rup si fura florile din sfanta manastire”. Ei? Ati rupe vreun fir de floare de acolo, fie el si uscat?

15052009(001)

15052009(002)

Inchei spunandu-va ca, inainte sa plec, m-am oprit sa admir florile… nu de alta, dar o binecuvantare in plus nu strica niciodata…

Responses

  1. îs sigur că are efect asupra oamenilor, în special a celor mai religioși așa de felul lor… nimănui nu strică o binecuvîntare… 🙂

  2. Nu-i asa? In privinta binecuvantarii, te rog sa observi ca in placuta cu pricina nu se precizeaza daca trebuie sa admiri florile „loco” sau merge si in poza… Asa ca ai poza… admira florile… 🙂

  3. Draga Adrian, am fost şi eu la Dealu acum câteva zile, dar m-au oripilat plăcuţele cu pricina. Oricât de răi şi necivilizaţi ar fi vizitatorii (şi sunt destui!), parcă nu se cade să spui astfel de ameninţări ca nişte anateme! Am admirat o tufă de levănţică pe care m-am aplecat să o miros şi am fost luat la rost de o creştină cucernică. Nu m-am putut abţine să nu-i răspund că mirositul florilor nu este păcat şi nici furt. Sau te pomeneşti că le-am furat mirosul? Poate şi tu ai „furat” flori cu camera? 😀
    E rău că se ajunge la aceste exagerări, dar şi faptul că oamenii, prin comportamentul lor, le generează…

  4. Alex,

    Intr-adevar este trist ceea ce imi spui. Eu am nimerit acolo intr-o zi extrem de linistita, in care nu era nici tipenie de om pe acolo… cu exceptia catorva muncitori si al calugarilor care se aflau la slujba…

    Oricum, cred ca esti de acord cu faptul ca, in ciuda tuturor acestor atitudini improprii si neadecvate, frumusetea locurilor si maiestria constructiei, precum si toata istoria pe care o adaposteste intre zidurile sale manastirea, toate acestea contribuie mult la diminuarea sentimentelor de frustrare si a revoltei…

    Cu prietenie,
    Adrian

  5. am auzit de Manastirea Dealu,cum se ajunge acolo?

  6. Daca ajungi in Targoviste, intrebi orice taximetrist de acolo si te va indruma. Daca nu ai masina, poti lua un taxi din Targoviste sau un microbuz.

  7. Multumesc pentru raspuns,te apreciez pentru ce faci,numai bine!

  8. Ma bucur ca te-am putut lamuri cat de cat. Si multumesc pentru cuvintele frumoase.

  9. As indrazni sa-ti cer un sfat,esti un om instruit si aproape de varsta fiicei mele(26).Ce argumente poate aduce un parinte impotriva hotaririi fiicei de a se stabili in alta tara?A vizitatmai multe tari si nu-i mai place aici.Vrea sa se stabileasca la Barcelona si sa predea Lb.romana.A terminat fac. de Lb.si lit.rom.-engleza la Universitatea din Bucuresti.Vorbeste bine si lb.italiana,acum lucreaza la HP in Bucuresti.Vrea sa-si ia un atestat in spaniola si germana.

  10. Ma straduiesc sa fiu un parinte rezonabil.I-am spus ca si aici poate sa gaseasca locuri si oameni frumosi.

  11. Maria,

    Stiu ca este enorm de greu pentru un parinte atunci cand copilul vrea sa se stabileasca intr-o alta tara. Adica imi pot imagina, pentru ca multi dintre apropiatii mei au trebuit sa ia aceasta decizie. Eu insumi am cochetat cu ideea de a ma stabili in alta tara, insa au fost o serie de circumstante care m-au determinat sa raman totusi aici.

    Cred ca tot ceea ce poti face tu este sa ii prezinti argumentele tale. Si sa te rogi pentru ea. Dar ea este cea care va trebui sa ia decizia finala…

    Cine poate sti ce ii rezerva viitorul, in afara de Bunul? Stii cum se spune, „incredinteaza-ti soarta in mana Domnului, increde-te in El, si El va lucra!” (Ps. 37:5)

  12. Adrian,ai spus exact ce as fi vrut sa aud de la cineva.Cum ajungi la credinta?Este o problma tare delicata!Eu acum de curand am mers la Biserica si am destui ani.Am mers pt ca am simtit o dorinta din adancul fiitei mele si am stat la toata slujba de duminica.Pana acum L-am tinut pe Dzeu in suflet,dar mai trebuie ceva,si aici imi fac „mea culpa”.Trebuia sa fac in asa fel ca El sa fie simtit de toata familia mea.

  13. Si eu si sotul meu venim din familii aproape atee.Ma bucur ca fiica cea mica face Religie si chiar ii place mai mult decat alte materii. Multumesc ca ti-ai sacrificat din timpul tau,ma bucur ca ai o familie frumoasa asa cum ma bucur pt toti cei care pot spune ca au reusit si in plan personal si in cel profesional.Numai bine!

  14. Maria,

    Eu am invatat multe despre credinta si despre viata de credinta citind doi autori care mi-au placut in mod deosebit: Nicolae Steinhardt si Richard Wurmbrand. Cel de-al doilea – care a intrat chiar in finala Marilor Romani de la TVR – as putea spune ca a fost chiar mai apropiat de sufletul meu – apropo, si el a fost ateu… Cartile lui le poti gasi fie pe net, fie in Bucuresti, in librarii… De exemplu la Libraria Stephanus, in zona Unirii.

    Sunt multe de discutat, insa este greu sa incerc sa pastrez linia echidistanta fata de numeroasele denominatiuni crestine…

    Cred insa ca este important sa citesti. Carti bune, scrise de oameni care pot spune ca au umblat cu Dumnezeu. Si, daca eu am putut fi inspirat de exemplul lor personal, atunci poate oricine…

  15. N-ai sa crezi,pe masuta de langa pat il am pe Nicolae Steinhardt(edit Dacia Cluj-Napoca 1991).Sper sa gasesc linistea necesara,am mai incercat si spre rusinea mea nu am putut s-o citesc.Am scos-o din biblioteca la recom.unui prieten drag si el licentiat in teologie si filologie.Indraznesc sa cred ca sunt pe drumul cel bun?!Multumesc,toate cele bune!Mi-a placut articolul cu George Enescu,voi bucurestenii sunteti asa de norocosi!

  16. Maria, din descrierea cartii cred ca este vorba despre Jurnalul fericirii, una din cartile mele favorite.

    Da, este un pas inainte daca te-ai apuca sa o citesti. Ar mai fi si altii – de exemplu, crestinii practicanti merg cu regularitate la biserica, pastreaza legatura cu alti crestini „cu state vechi” si a caror traire demonstreaza apartenenta lor ideologica, citesc Biblia (inclusiv Noul Testament, cartea de capatai a Bisericii, ca urmasi ai lui Christos) s.a.m.d.

    Daca Steinhardt ti se pare oarecum greoi, poti incerca sa-l citesti pe Wurmbrandt – e o lectura care se parcurge relativ usor, desi sunt lucruri extrem de profunde.

    Orice demers ai alege, e un pas inainte.

  17. Citesc „Jurnalul..”.Este un altfel de lectura,o lectura la sfarsitul careia nu prea vreau sa ajung.Este o carte pe care ,citind-o,nu mai ai nevoie de nimic,de nimic,doar de liniste deplina.Un om cu o cultura vasta,aminteste aproape pe toti sciitorii francezi,pe Servantes,Papinii,Dostoievski(atunci cand am citit-o,in tinerete m-a impresionat mult cartea „Fratii Karamazov),Gogol etc.M-a ajutat faptul ca pe o parte dintre ei i-am citit.Dar nu l-am citit pe Kierkegaard si face foarte multe trimiteri la acest filozof si nu numai la el.Sunt foarte multe de zis aici,fiecare pagina este un subiect amplu de discutii.Iti multumesc pentru sfat,ma bucur tare mult ca citesc aceasta carte.Numai bine!

  18. Scuze,Papini se scrie cu un „i”.

  19. Draga Maria, placerea este de partea mea. Intotdeauna voi fi bucuros sa recomand carti extraordinare precum aceasta. Pentru ca mereu am fost convins de eficienta a ceea ce este numit, generic, „biblioterapie” – terapia prin lectura unor carti bune.

    In masura in care timpul si resursele iti permit, ai putea incerca sa citesti si cartile lui Richard Wurmbrand. Faptul ca eu mi-am cumparat absolut toate cartile lui aparute in romaneste cred ca spune multe despre locul pe care il are in topul preferintelor mele…

    Le poti comanda fie de pe internet fie, atunci cand iti mai faci un drum prin Bucuresti, de la Libraria Stephanus, de la Piata Unirii (in zona dealului Mitropoliei).

  20. Mi ai citit gandul,chiar o voi cauta.Chiar daca nu ajung curand in Bucuresti o voi ruga pe fiica mea care sta in Bucuresti. Adrian,fiica mea nu se mai gandeste sa plece inafara.Nu pot sa nu ma minunez.I am vorbit si eu si bunica ei(fara sa stiu eu)mi-am dat seama ca totul s-a petrecut la momentul potrivit,ca a avut intelepciunea sa primeasca aceste sfaturi si este uimita de cum se petrec lucrurile.A cunoscut un baiat pe care il apreciaza si el la fel pe ea.Ma conving in fiecare zi ca lucrurile parca se petrec dupa un anumit plan si nu haotic.

  21. Ma bucur mult ca o parte din grijile tale s-au mai diminuat. Si da, ai dreptate, asa cum spune Biblia, „toate lucrurile lucreaza impreuna spre binele celor care-l iubesc pe Dumnezeu” (Romani 8:28).


Lasă un răspuns

Categorii

