Publicat de: Adrian | Ianuarie 4, 2010

Scrisoare deschisa la scrisoarea deschisa… (3)

II. Comentariul pastorului Vasile Alexandru Talos in dreptul postarii referitoare la Scrisoarea deschisa a pastorului Negrut

Il gasiti integral aici: http://mariuscruceru.ro/2009/12/31/comentariul-pastorului-vasile-alexandru-talos/

Si aici am optat pentru abrevierea numelui in forma „VT” si pentru evidentierea acelor afirmatii care mi-au atras atentia.

1. VT: “Prin aprobarea Statutului Baptist, Guvernul Romaniei s-a angajat sa acorde credinciosilor baptisti deducere din impozitul pe venit pentru sumele contribuite, tocmai pentru faptul ca baptistii nu accepta subventii de la stat”.

Suna frumos si oarecum idealist, insa cred ca lucrurile stau putin diferit. In art. 10, alin. (3) din Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor sunt sipulate urmatoarele:

“Statul promoveaza sprijinul acordat de cetateni cultelor prin deduceri din impozitul pe venit si incurajeaza sponsorizarile catre culte, in conditiile legii”. Deci, aceste deduceri din impozitul pe venit sunt acordate TUTUROR CULTELOR, nu doar cultului baptist, si nu pentru ca un cult sau altul nu accepta subventii de la stat, ci ca pe o forma de promovare a spriijinului acordat de credinciosi cultelor religioase.

2. V.T.: “Libertatea şi autonomia Cultului Creştin Baptist se manifestă şi prin dreptul său exclusiv de a-şi stabili doctrina şi preceptele religioase proprii, normele interne de organizare şi funcţionare; dreptul exclusiv de a înfiinţa/desfiinţa unităţi de cult; dreptul de a-şi alege reprezentanţii în conducerea structurilor din cadrul cultului, fără amestec din
partea statului; dreptul de a avea o jurisdicţie duhovnicească proprie”.

Iarasi, suna frumos si idealist, insa, de asemenea, cred ca lucrurile stau putin diferit. Aceste asa-numite “drepturi exclusive” sunt de fapt drepturi garantate de legislatia in vigoare (Constitutia Romaniei, Legea 489/2006 etc.) pentru TOATE cultele oficial recunoscute din Romania (in total 18). Citez doar cateva din articolele din Legea 489/2006 care imi confirma afirmatiile:

Art. 8 (1) Cultele recunoscute (…) se organizeaza si functioneaza in baza prevederilor constitutionale si ale prezentei legi, in mod autonom, potrivit propriilor statute sau coduri canonice.

(3) Cultele functioneaza cu respectarea prevederilor legale si in conformitate cu propriile statute sau coduri canonice, ale caror prevederi sunt aplicabile propriilor credinciosi.

Art. 14 (1) Fiecare cult trebuie sa aiba un organism national de conducere sau de reprezentare.

(2) Unitatile de cult, inclusiv filialele lor fara personalitate juridica, se infiinteaza si se organizeaza de catre culte potrivit propriilor statute, regulamente si coduri canonice.

Art. 23 (1) Cultele isi aleg, numesc, angajeaza sau revoca personalul potrivit propriilor statute, coduri canonice sau reglementari.

(2) Personalul cultelor poate fi sanctionat disciplinar pentru incalcarea principiilor doctrinare sau morale ale cultului, potrivit propriilor statute, coduri canonice sau reglementari.

Art. 26 (1) Cultele pot avea organe proprii de judecata religioasa pentru problemele de disciplina interna, conform statutelor si reglementarilor proprii.

(2) Pentru problemele de disciplina interna sunt aplicabile in mod exclusiv prevederile statutare si canonice.

(3) Existenta organelor proprii de judecata nu inlatura aplicarea legislatiei cu privire la contraventii si infractiuni in sistemul jurisdictional.

Prin urmare, TOATE cultele oficial recunoscute din Romania, nu doar Uniunea Baptista, au garantate de legislatia in vigoare dreptul “de a-şi stabili doctrina şi preceptele religioase proprii, normele interne de organizare şi funcţionare; dreptul de a înfiinţa/desfiinţa unităţi de cult; dreptul de a-şi alege reprezentanţii în conducerea structurilor din cadrul cultului, fără amestec din partea statului; dreptul de a avea o jurisdicţie duhovnicească proprie”. Ori aceasta anuleaza ideea de “drept exclusiv”…

3. V.T.: “Personal am participat la dezbateri pe marginea legii cultelor, cand reprezentantii Guvernului ne-au cerut sa ne precizam pozitia, daca acceptam subventii de la stat sau ramanem la principiul deductibilitatii pentru credinciosii cultelor care din motive doctrinare nu accepta subventii de la stat. Nu putem acorda si subventii si deductibilitate! — a fost atunci argumentul Secretariatului de Stat pentru Culte. Probabil ca pana la hotararea Consiliului Uniunii, baptistii reprezentau singurul cult religios din Romania care refuza in totalitate subventiile de la stat si prin urmare Statul se vedea nevoit sa acorde deducerea din impozitul pe venit, asa cum este si in Statele Unite.”

Nu imi permit sa contest faptul ca asa au stat lucrurile atunci, cand, conform prevederilor legale in vigoare, textul legii a fost supus dezbaterii publice si a fost discutat cu partenerii sociali direct vizati de prevederile acesteia. Afirm insa faptul ca, in forma in care a fost aprobata Legea 489/2006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor, acordarea de subventii si deductibilitatea nu se exclud una pe cealalta. Citez, din nou, cateva paragrafe din legea antementionata:

Art. 10 (3) Statul promoveaza sprijinul acordat de cetateni cultelor prin deduceri din impozitul pe venit si incurajeaza sponsorizarile catre culte, in conditiile legii.

(4) Statul sprijina, la cerere, prin contributii, in raport cu numarul credinciosilor cetateni romani si cu nevoile reale de subzistenta si activitate, salarizarea personalului clerical si neclerical apartinand cultelor recunoscute. Statul sprijina cu contributii in cuantum mai mare salarizarea personalului de cult al unitatilor de cult cu venituri reduse, in conditiile stabilite prin lege.

(6) Cultele recunoscute pot beneficia, la cerere, de sprijin material din partea statului, pentru cheltuielile privind functionarea unitatilor de cult, pentru reparatii si constructii noi, in raport cu

Art. 11  Sprijinul statului consta si in acordarea de facilitati fiscale, in conditiile legii.

Art. 14  (2) Unitatile de cult, inclusiv filialele lor fara personalitate juridica, se infiinteaza si se organizeaza de catre culte potrivit propriilor statute, regulamente si coduri canonice.

(4) Unitatile de cult nou-infiintate ca persoane juridice pot solicita si primi sprijin financiar, in conditiile legii.

Dupa cum se poate observa din textele antecitate, acordarea de diferite subventii sau contributii financiare din partea Statului nu este in nici un fel conditionata de acordarea sau neacordarea de deductibilitati sau de facilitati fiscale, cultele religioase oficial recunoscute putand beneficia de una, de cealalta, de ambele sau de nici una, in functie de deciziile pe care le iau la nivel intern si de comunicarea acestor decizii, precum si, dupa caz, a solicitarilor facute in sensul acesta, autoritatilor competente.

Cat despre faptul ca “Statul se vedea nevoit sa acorde deductibilitatea”… indraznesc sa afirm, cu tot respectul, faptul ca Statul nu este “nevoit” sa acorde nimic. El “poate sa acorde”, sau “acorda, la cerere, in limita fondurilor disponibile, conform legislatiei in vigoare, in raport cu numarul credinciosilor” etc. Dupa cum se poate observa, “Statul” si-a lasat suficiente “portite” pentru a acorda cat mai putine fonduri, si nu este in nici un caz acel gentleman desavarsit care, vazand refuzul unuia sau altuia dintre culte de a accesa anumite fonduri de la buget, se vede “obligat” (pe principiul noblesse oblige…) sa acorde alte facilitati, in compensare.

4. Subventiile acordate bisericilor depind in buna masura de bunavointa organelor locale, asa cum se poate vedea usor si din afirmatia presedintelui Cultului, Dr. Otniel Bunaciu: “Unele biserici, mai ales din vestul tarii, majoritatea din Bihor, Arad, Timis, Caras, – unde exista un procent mare de credinciosi Baptisti, au accesat fonduri…” (Interviu in Crestinul Azi, 6/2009). Aceasta “bunavointa” poate conduce usor la obedienta din partea liderilor bisericilor care au beneficiat de subventii, fata de cei ce au promovat proiectele lor, doar asa “din recunostinta”.

Cred ca deja am citat articole de lege care arata faptul ca aceste contributii se fac in functie de numarul credinciosilor fiecarui cult religios oficial recunoscut in Romania si nu in functie de “bunavointa autoritatilor locale”, ele fiind un drept conferit de legislatia in vigoare, si nu o favoare a autoritatilor locale. Totusi, voi cita din nou textul art. 10, alin. (4) si (6), pentru a va convinge ca nu vorbesc in necunostinta de cauza:

(4) Statul sprijina, la cerere, prin contributii, in raport cu numarul credinciosilor cetateni romani si cu nevoile reale de subzistenta si activitate, salarizarea personalului clerical si neclerical apartinand cultelor recunoscute. Statul sprijina cu contributii in cuantum mai mare salarizarea personalului de cult al unitatilor de cult cu venituri reduse, in conditiile stabilite prin lege.

(6) Cultele recunoscute pot beneficia, la cerere, de sprijin material din partea statului, pentru cheltuielile privind functionarea unitatilor de cult, pentru reparatii si constructii noi, in raport cu numarul credinciosilor, conform ultimului recensamant, si cu nevoile reale.

Ori, avand in vedere aceste lucruri, se poate considera ca motivul pentru care bisericile baptiste din vestul tarii au accesat cu precadere aceste fonduri este cat se poate de clar, dat fiind faptul ca numarul credinciosilor, procentual vorbind, este considerabil, in raport cu cel al credinciosilor din bisericile baptiste din alte regiuni ale tarii.

5. V. T.: “In situatia deductibilitatii, acesta este un drept al cetateanului, credincios baptist, de a dirija prin efectul legii o parte din venitul sau spre activitati si proiecte in care crede. Se intelege ca, daca nu contribuie la sustinerea activitatii bisericii, nici Statul nu are obligatia sa il scuteasca de impozit”.

Deductibilitatea este intr-adevar un drept, insa nu doar al credinciosului baptist, ci al credinciosilor fiecaruia dintre cele 18 culte legal recunoscute in Romania, conform Legii 489/2006. Nu mai citez din nou articolul, pentru simplul motiv ca am facut-o deja in repetate randuri. Chiar si asa, se cade nuantat faptul ca deductibilitatea se acorda LA CERERE, nu din oficiu, cu conditia respectarii unor termene si proceduri in vigoare, conditie fara de care nimeni, fie el persoana fizica sau juridica, credincios baptist sau ba, nu va beneficia de acea deductibilitate.

Mai multe informatii despre acordarea facilitatilor fiscale, deductibilitate si alte aspecte financiar-contabile privind unitatile de cult gasiti aici, intr-un articol excelent semnat de dr. Mihai Antonescu si drd. Ligia Antonescu.

6. V.T.: “Am convingerea ca bisericile baptiste vor continua
sa creasca si fara acordarea deductibilitatii. Totusi, sarcina Uniunii Baptiste ar fi aceea de a solicita Guvernului ca prin Ministerul de Finante sa aplice H.G. nr.58/ 2008, pentru respectarea unui drept cetatenesc. Nu stiu in ce masura hotararea Consiliului Uniunii de a accepta subventii de la stat va face inoperanta prevederea Art. 5 alin. 4 din Statut. Si astfel, statul sa nu mai aiba obligatia sa acorde scutire de impozit credinciosilor baptisti pentru contributiile sau donatiile lor.

Cred ca ar fi interesant de purtat o dezbatere pe tema “drepturilor cetatenesti”. Avand in vedere faptul ca si in privinta acordarii deductibilitatii, si in privinta acordarii unor facilitati fiscale, vorbim despre drepturi cetatenesti, pentru care consideram ca merita militat, nu vad de ce nu s-ar milita si pentru acordarea acelor contributii pentru renovarea sau intretinerea unitatilor de cult, a cladirilor bisericilor, acolo unde comunitatea locala nu isi poate permite o asemenea investitie, din moment ce membrii acelei biserici, in calitate de cetateni, au garantat de legislatia in vigoare dreptul de a beneficia de acele facilitati.

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: