Publicat de: Adrian | Ianuarie 4, 2010

Scrisoare deschisa la scrisoarea deschisa… (5) – raspunsul Uniunii

Chiar cand credeam ca am terminat… am primit news-letterul Uniunii, cu raspunsul oficial al acesteia la „scrisoarea deschisa”… Il redau integral in cele ce urmeaza:

CLARIFICARI ADUSE DE CATRE CONDUCEREA CULTULUI CRESTIN BAPTIST DIN ROMANIA FATA DE SCRISOAREA DESCHISA ADRESATA DE FRATELE PAUL NEGRUT BISERICILOR DIN UNIUNE

 

Conducerea Cultului Crestin Baptist din Romania doreste sa clarifice unele aspecte exprimate ambiguu in scrisoarea deschisa, adresata bisericilor din Uniunea Baptista, de catre fratele Paul Negrut, la sfarsitului anului 2009.

 

1. Comunicatele Uniunii Baptiste publicate prin “Stiri Baptiste” informeaza cu privire la deciziile importante luate de catre Consiliul Uniunii. Conducerea prezenta a Cultului si-a propus sa slujeasca cu mai multa transparenta bisericile pe care le reprezinta. Din acest motiv inca de la inceputul acestui mandat s-a stabilit ca deciziile Consiliului Uniunii, care privesc viata tuturor bisericilor baptiste, sa fie facute publice.

 

2. Afirmatia ca discutarea acceptarii subventiilor de la stat a fost propusa de Presedintele Cultului nu este adevarata. Discutarea problemei a avut loc la solicitarea Secretariatului de Stat pentru Culte in mai multe randuri deoarece mai multe biserici din Uniune au acceptat deja bani de la stat in ultimii ani. Decizia a fost luata de catre Consiliului Uniunii ca raspuns la aceste solicitari desi Conducerea Cultului nu a facut nici o cerere pentru obtinerea de subventii din partea statului!

 

3. Cu ocazia votului din Consiliul Uniunii numai 3 dintre cei aproape 40 de membri prezenti la sedinta au votat sa nu se accepte nici un fel de subventii de la stat. Toti ceilalti membri (adica peste 90%) au votat sa se accepte subventii de la stat pentru anumite cauze. Singura diferenta dintre acestia a fost ca, cei mai multi au fost de acord ca sa fie incluse in aceste finantari si subventii pentru reparatii si constructii de cladiri.

 

4. Afirmatia ca prin aceasta decizie Cultul Baptist se indeparteaza de la invatatura Scripturii nu este intemeiata. Pozitia doctrinara a Cultului Crestin Baptist nu este exprimata de catre o persoana sau prin Statutul Cultului (care a devenit necesar in urma aparitiei Legii cultelor). Intelegerea doctrinara a Cultului Crestin Baptist se bazeaza pe Sfanta Scriptura, asa cum este interpretata aceasta de catre Marturisirea de Credinta. Aceasta prezinta astfel relatia dintre biserica si stat.

 

XIX. Biserica si statul

Noi credem si marturisim ca autoritatea statului este de la Dumnezeu, fiind imbracata cu putere pentru pastrarea dreptului, ordinii si pedepsirea raufacatorilor, potrivit cu invatatura Cuvantului lui Dumnezeu suntem datori de a ne supune legilor, a ne indeplini indatoririle cetatenesti si a ne ruga pentru toate autoritatile statului.

Tit 3:1 „Adu-le aminte sa fie supusi stapanirilor si dregatorilor…”

Rom. 13:1-7 ” Oricine sa fie supus stapanirilor celor mai inalte caci nu este stapanire care sa nu vina de la Dumnezeu. Si stapanirile care au fost randuite de Dumnezeu…”

1 Pet.2:13,14 „Fiti supusi oricarei stapaniri omenesti si dregatorilor…”

1 Tim.2:1-3 „…rugaciuni…pentru toti cei ce sunt inaltati in dregatorii.”

 

Invatatura Scripturii afirma ca stapanirile si dregatoriile sunt ingaduite de Dumnezeu, credinciosii trebuie sa se supuna acestora si sa se roage pentru ele. Motivul de nesupunere fata de autoritatea statului este interzicerea inchinarii inaintea lui Dumnezeu si a predicarii Cuvantului lui Dumnezeu.

 

Domnul Isus Hristos a poruncit urmasilor sai sa isi indeplineasca datoriile pe care le au fata de Cezar asa cum trebuie sa isi indeplineasca datoriile pe care le au fata de Dumnezeu. Apostolul Pavel nu s-a sfiit sa se foloseasca de dreptul sau de cetatean roman la care a apelat cand a fost arestat.

 

Traim intr-o tara care se bucura de libertate religioasa si in care aceasta este garantata de Constitutie si de Legea Cultelor care afirma ca statul nu se amesteca in treburile bisericilor si este echidistant fata de acestea. Atat timp cat ajutorul oferit de stat nu este conditionat si nu duce la o subjugare a bisericilor la interesele statului, acesta poate fi considerat ca un bine pe care statul vrea sa il ofere cetatenilor sai din bugetul realizat prin colectarea impozitelor de la acestia. Bisericile Baptiste din Romania nu vor renunta niciodata la principiul separarii bisericii de stat si se vor impotrivi oricarei incercari a statului de a se amesteca in treburile interne ale bisericilor.

 

In aceste vremuri, adevaratul pericol de subordonare il reprezinta implicarea bisericilor in activitatea politica electorala, unde interesele momentului reflecta ideologia partidelor si nu valorile Scripturii. Conducerea Cultului a fost surprinsa sa afle, din materialele publicate, ca doi dintre candidatii la Presedintia Romaniei au fost invitati sa se adreseze studentilor la capela Universitatii Emanuel, chiar in timpul campaniei electorale.

 

5. Potrivit Statutului Cultului, bisericile baptiste functioneaza pe baza principiului autonomiei bisericii locale. Acest principiu reflecta convingerea Biblica a faptului ca biserica locala are autoritatea de a decide in ce priveste viata comunitatii de credinciosi. Astfel, in acele privinte in care Marturisirea de credinta nu se exprima, exista libertatea bisericii locale de a decide. Daca o problema devine importanta pentru toate bisericile din tara este rolul Consiliului Uniunii sa analizeze lucrurile si sa ofere o solutie statutara.

 

Conducerea Cultului considera ca bisericile ar trebui sa decida: fie sa nu primeasca nici un fel de subventii (inclusiv pentru educatie, activitati sociale, parcari, iluminat public, constructii, etc) sau, daca bisericile hotarasc sa accepte subventii, decizia cu privire la acestea sa ramana la latitudinea bisericilor locale potrivit principiului autonomiei.

 

6. Conducerea Uniunii Baptiste a facut de la inceputul mandatului demersurile necesare pentru a obtine deductibilitatea pentru sumele donate de credinciosii bisericilor. In ciuda eforturilor de a obtine sprijin in Parlamentul Romaniei si a interventiilor repetate facute de Presedintele Cultului, acest demers nu a primit nici un raspuns de la Guvernele care au fost abordate.

 

7. Finantarile primite de biserici de la stat au fost oferite pana in prezent prin: Primarii locale, Consilii judetene sau Guvern, in functie de situate. Aceste finantari au avut ca destinatie:  cheltuielile scolilor si liceelor baptiste, subventii pentru orfelinate, gradinite si centre de zi, donatii pentru reparatii de cladiri de biserici, amenajari de curti, parcari, iluminat public. In prezent exista si multe cladiri ale bisericilor care se afla pe terenuri concesionate de la stat pe baza unui contract pe o perioada de timp. Desi in scrisoarea deschisa adresata bisericilor este prezentata o pozitie impotriva acceptarii banilor de la stat Liceul Baptist din Oradea (ca si celelalte licee si scoli baptiste din tara) este finantat cu bani de la stat.

 

8. Referatele prezentate la Consiliul Uniunii de la Timisoara, la care face referire scrisoarea deschisa, au fost solicitate de conducerea de atunci a Cultului si nu au venit din initiativa proprie a persoanelor mentionate. La fel ca si cazul dezbaterii problemei divortului au fost cerute referate doctrinare care sa reprezinte pozitii diferite pentru ca membrii Consiliului sa poate dezbate tematica respectiva.

 

9. Consiliului Uniunii, in sedinta tinuta la biserica Maranata din Arad in anul 2008, a decis ca membrii Consiliului sa nu dezbata agenda de discutii a Consiliului in afara sedintelor acestuia. Potrivit Statului Cultului, sedintele Consiliului Uniunii au loc in cadrul unor intalnirii a membrilor acestuia si nu pe internet. Pentru a putea exprima opinii in cadrul acestor sedinte, membrii Consiliului trebuie sa participe la intalnirile convocate.

 

Membrii Consiliului Uniunii sunt pastori cu experienta si maturitate spirituala, alesi de biserici ca sa le reprezinte. Ei s-au aplecat o zi intreaga asupra acestei probleme, discutand si argumentand diferite puncte de vedere dupa care au decis prin vot, potrivit Statutului, care este pozitia oficiala a Consiliului Uniunii Baptiste din Romania.

Conducerea Cultului Crestin Baptist doreste tuturor credinciosilor crestini un An Nou binecuvantat si inchinat slujirii Mantuitorului nostru Isus Hristos.

Anunțuri

Responses

  1. […] tot articolul AICI 45.110039 […]

  2. Multumesc mult pentru complexitatea si cred eu corectitudinea analizei dvs in aceasta problema.
    Pentru mine a fost un real ajutor.
    E ciudata pentru mine scrisoarea domnului Negrut avand in vedere ca in urma cu cativa ani un apropiat al sau (pastor in Arad) a fost cufundat complet in politica si in acea vreme Paul Negrut n-a luat nici un fel de atitudine mai ales ca atunci implicarea politicului in biserica respectiva era foarte evidenta.

  3. @ Dan – nu stiu daca termenul „analiza” nu e cumva prea mult spus. Asa cum am afirmat deja, sunt doar o serie de observatii, facute punctual, pe marginea principalelor documente care au circulat pe net in ultima perioada.

    Acum incerc sa ma lamuresc in ce masura se poate aplica sau se aplica masura deductibilitatii pentru cei care doneaza diverse sume cultelor religioase. In masura in care voi afla ceva relevant, voi reveni cu detalii.

    In treacat fie spus, si eu am fost deranjat de o anumita pledoarie cu un iz profund demagogic si, pentru cateva ore, m-am lasat prada acestei revolte si am lasat sa se strecoare anumite tente ironice. Le-am retras ulterior pe cele care mi-au sarit in ochi. Scopul nu este sa atac persoane sau stiluri de discurs, ci sa (incerc sa) stimulez dezbaterile CONSTRUCTIVE (nu dezbinarile sau politicianismele ieftine).

    La randul meu, multumesc pentru feed-back.

  4. Ai dreptate dezbaterile ar curge in cu totul alte directii daca ne lasam ispititi „sa atacam” persoanele.
    Pana la urma in acest moment acceptarea sau neacceptarea subventiilor de la statul roman nu vor determina o biserica sa fie aservita (avand in vedere ca aceste subventii sunt oricum mai mult ‘simbolice’ in acest moment). Daca s-ar pune problema platirii salariilor slujitorilor bisericii de la bugetul de stat atunci probabil ar exista un pericol real (dar atat cat inteleg eu aceasta practica nu ar fi deloc „scripturala”)

  5. Nu e neaparata nevoie de subventii pentru ca o biserica sa fie „aservita”. De multe ori, din pacate, nu este nevoie decat ca un anumit candidat sau persoana publica din domeniul politic sa „bage in seama” o biserica, pentru ca aceasta sa ia pozitia „sluj”. Problema consta in mentalitatea noastra si in cat de coruptibili suntem, ca indivizi, in cat de lesne sarutatori de pulpane de haine „domnesti” ne trezim a fi… A se vedea, de exemplu, atitudinile unora dintre slujitorii bisericesti care, in campaniile electorale, in loc sa isi vada de cele spirituale si duhovnicesti, incearca sa isi convinga enoriasii sa il voteze pe candidatul X…

    Eu personal nu sunt si nu as putea fi de acord cu plata salariilor personalului clerical, care ar trebui, in opinia mea, sa fie exclusiv preocuparea bisericii. Nu la fel stau lucrurile cu cladirile, care, mai ales dupa o anumita vechime, intra in patrimoniul comunitatii in care se gaseste si capata valoare arhitecturala si istorica, nu la fel stau lucrurile cu activitatile sociale, care ar fi normal sa fie finantate si de comunitate, de bugetul local si de cel de Stat, intrucat nu vizeaza doar membrii comunitatii de credinta, ci si pe cei ai comunitatii in care aceasta exista…

    In fine, e o discutie lunga si ampla…

  6. Pana la urma nu banii sunt problema ci inima (vorba Domnului). Si de multe ori inima nu e „cumparata” cu banii ci cu o implinire draceasca a nevoii de semnificatie (vezi cazul celor bagati in seama pt o vrme de politicieni)
    E mai simplu sa adopti clisee totusi decat sa-ti gandesti actiunile (vezi pozitia lui PN si chiar a lui Vasile Talos fata de acceptarea subventiilor).
    Apropos: oare acceptarea „subventiilor” din partea fratilor care au afaceri si nu-si platesc impozitele e acceptabila? (in viata reala este, dar oare in ochii lui Dumnezeu – e doar un exercitiu retoric)
    Sunt nenumarate exemple in viata noastra de genul acestui fel de batalii pentru asa-zise principii „baptiste” (sau de alte feluri) pentru care ne dam viata, dar uitam ce trebuieste (cum spune Isus in dialogul cu Marta)
    Pana la urma discutia asta ma provocat sa fiu atent la „cliseele” din viata mea si sa le inlatur.
    Merci pentru provocare.

    Pe curand…sper

  7. Am uitat sa specific ca sunt baptist, sunt si roman si nu mi-e rusine deloc.

  8. @ Dan – cred ca in unele cazuri nu e vorba decat de o teama – care uneori e justificata, alteori nu – de posibilele implicatii ale acceptarii acestor subventii. Desigur, se pune si problema „controlului”, da fapt a raportarilor pe care, in mod firesc, trebuie sa le dea oricine primeste o finantare din fonduri publice, pentru a demonstra finantatorului ca banii s-au cheltuit intr-adevar conform solicitarii aprobate in prealabil si nu au fost directionati catre alte cauze.

    Nu sunt in masura sa ii judec nici pe PN, nici pe VT. Nu a fost si nu va fi scopul meu acesta. Nu mi-am dorit decat sa discut, sa dezbat o anumita pozitie exprimata in scris, si sa evidentiez anumite aspecte care poate le-au scapat din vedere atunci cand au redactat materialele cu pricina.

    Cred ca prudenta in toate este foarte buna. Si cred ca trebuie avut in vedere acest aspect si acum, cand Consiliul a luat aceasta decizie. Pentru ca libertatea implica nu doar posibilitati mai multe, ci si o responsabilitate mai mare. Da, acum se pot accesa finantari pentru anumite aspecte ale „lucrarii”. Dar in ce fel implicarea bisericilor baptiste va face diferenta, comparativ cu ceea ce deja exista pe „piata”? Aici este marea dilema si posibila problema…


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: