Publicat de: Adrian | Iulie 1, 2010

Taxarea (impozitarea) cultelor religioase in contextul crizei, ceruta in mediul online

Un articol aparut in Cotidianul afirma faptul ca internautii cu conturi pe Facebook au demarat o adevarata campanie pein care se solicita taxarea cultelor religioase din Romania, in mod special a Bisericii Ortodoxe Romane, care beneficiaza de un tratament preferential in relatia cu Statul. Masura ar fi una benefica, in opinia initiatorilor, si ar contribui la iesirea din criza economica, din mai multe motive:

– Biserica Ortodoxă Română are o relaţie privilegiată cu statul, ceea ce este anti-constituţional

– Salariile clericilor sunt plătite de stat

– Într-un stat democratic trebuie să existe separarea dintre stat şi biserică spre beneficiul amândurora

– BOR deţine o avere de aproximativ 3 miliarde de euro

– BOR deţine 22% din pădurile din Suceava

– Bisericile fac evaziune fiscală

– Bisericile nu produc nimic şi nu contribuie economic, consumând fonduri substanţiale. Bisericile, deşi scutite de taxe, sunt finanţate aproape integral de stat

– BOR face prozelitism religios prin intermediul orelor de religie printr-un parteneriat anti-constituţional cu statul

– Cultele religioase au monopol la vânzarea de obiecte de cult, chiar dacă unele dintre aceste obiecte de cult au și întrebuințări non-religioase

– Pe baza monopolului precizat anterior, bisericile câşigă bani (fără să investească nimic) pentru a da autorizaţii de vânzare a lumânărilor şi a altor produse categorisite drept „obiecte de cult”

– Consiliile județene, locale sau statul preferă să finanţeze cultele pentru noi construcţii, în dauna unor alte investiţii cu adevărat necesare

– După 1989 construcţia de biserici a căpătat un elan puternic, întreţinerea lor neimpunând aproape niciun cost pentru culte, astfel ţara noastră a ajuns să depăşească la nivel național media de o biserică la mia de locuitori.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/118658-Pe_Facebook_romanii_cer_taxarea_Bisericii_Ortodoxe

Desi nu este total deplasata, masura trebuie sa aiba in vedere o serie de aspecte, precum cuantumul finantarilor primite de la buget, al facilitatilor acordate (terenuri, constructii etc.) si, nu in ultimul rand, gradul de independenta al cultului respectiv fata de Stat. Adica, altfel spus, intr-un fel trebuie aplicata impozitarea unui cult care nu beneficiaza de astfel de facilitati, si intr-o maniera diferita un altul care a refuzat acest tip de „privilegii”.

Pe de alta parte insa, trebuie sa fim suficient de onesti si de realisti pentru a recunoaste faptul ca, daca astazi Romania are un personal bugetar supradimensionat, lucrul acesta se datoreaza si unei situatii anormale si imorale provocata de populismul clasei noastre politice: salarizarea personalului clerical de la buget. Spun – si sustin cu fermitate si convingere – faptul ca este deopotriva anormal si imorala salarizarea din fonduri publice a acestei categorii de personal din mai multe motive:

1. Preotii si pastorii nu sunt nici personal contractual, nici functionari publici. Prin urmare, din moment ce Statul nu are nici un cuvant de spus la angajarea lor, nu exista nici un motiv pentru ca bugetul de stat sau bugetele locale sa suporte costurile aferente cu salarizarea personalului clerical.

2. Biserica este o organizatie alcatuita in virtutea dreptului la libera asociere. Din moment ce noi, ca indivizi, suntem liberi sa ne asociem intr-o forma de organizare care sa ne reprezinte si alegem sa ne exercitam acest drept, este de-a dreptul imoral si anormal sa pretindem unui tert, in cazul acesta Statul, care este reprezentantul TUTUROR, sa ne plateasca liderii sau angajatii formei respective de asociere. Sau, daca se pastreaza in continuare salarizarea personalului clerical de la buget, atunci normal si moral ar fi ca aceasta facilitate sa fie extinsa si asupra celorlalte forme de asociere – asociatii, fundatii, sindicate etc. (ma refer la salarizarea presedintilor acestor organizatii din fonduri de la bugetul de stat sau de la bugetele locale).

3. Din moment ce Biserica isi afirma independenta fata de Stat, salarizarea personalului clerical este cel putin ciudata, in conditiile in care preotii sau pastorii devin angajatii… Statului, salariile lor fiind stabilite de legiuitor, nu de membrii cultului respectiv sau, altfel spus, nu de persoanele care au ales sa isi exercite dreptul la libera asociere.

In acelasi timp insa, trebuie precizat faptul ca, din moment ce cladirile cu pricina apartin comunitatii, fiind ridicate din donatiile sau contributiile enoriasilor (sau cel putin asa ar trebui sa fie… si asa si este in majoritatea cazurilor, cu mici exceptii – si, da, cu Marea Exceptie a unui cult religios care este mai egal decat altele in fata legii si a legiuitorilor) si, de asemenea, din moment ce o serie de servicii sociale sunt prestate in folosul comunitatii, putand beneficia de ele (iarasi, la nivel teoretic cel putin…) orice membru al colectivitatii respective, este normal ca macar o parte din costurile acestea sa fie acoperite de bugetul local, care oricum ar fi trebuit sa investeasca in servicii de tipul respectiv.

Cu siguranta insa ca mai avem multe lucruri de invatat si multe decizii de luat pentru a ajunge la maturitate si din acest punct de vedere. Si, daca ar fi sa gasesc un lucru bun la criza financiara cu care ne confruntam in acest moment, atunci cu siguranta ca unul dintre acestea este faptul ca va putea contribui la o mai buna analiza a domeniilor in care banii de la buget se scurg sau sunt directionati in mod gresit, nerealist, imoral sau anormal.

Anunțuri

Responses

  1. Probabil nu biserica ne va scoate din criză…Deşi…
    Vecinul meu, preot, are o vilă super OK, o maşină super cool şi ceva slujbaşi la curte.
    Se pare că pentru unii credinţa este mai rodnică sub acelaşi mare Dumnezeu.
    Da, am ceva de naşpa cu toată popimea…

  2. De ce sa nu fie impozitatii si Ei,ati vazut donatii facuta de „barbosii”?

  3. Acolo băteam…

  4. statul nu plateste salariile preotilor, ajuta cu o suma ce reprezinta 75 % din salariul de incadrare al preotilor(debutant =800 lei) si apoi tot statul impoziteaza ceea ce da cu 16 %, ia toate darile si preotul ramane in mana de la stat cu 300 lei(dupa reducerea cu 25% probail cu mai putin).Asadar nu va repeziti sa aruncati cu pietre ca nu are sens.Si preotul are facultate si drept de munca si dreptul la un salariu pentru activitatea pe care o desfasoara.Are si familie si copiii.Daca se retrage ajutorul de la stat numit impropriu ,,salar” ii va fi greu doar pentru ca unii care nu merg la Biserica isi inchipuie ca s-ar face mari economi!

  5. Draga Ionescu,

    In nici un caz „sprijinul Statului”, cum il numesti tu, sau finantarea Statului, cum o numesc eu, nu se reduce la 300 de lei per preot. Tu dai cazul preotilor debutanti, eu insa iti pot face trimitere la celelalte cazuri, „cu epoleti” daca vrei, unde se ajunge la sume frumusele, de cateva zeci de milioane de lei vechi lunar – si ma refer aici la ierarhi, dar si la preotii cu state mai vechi unde, desi nu se discuta de aceleasi sume, te asigur ca sunt aceleasi sume ca si la personalul din administratia publica, din invatamant sau din sanatate. Ba, daca tot e sa discutam asta, trebuie sa fim suficient de onesti si sa recunoastem ca si preotii debutanti au aceleasi salarii ca si alti angajati debutanti cu studii superioare care lucreaza in alte institutii ale Statului – spitale, institutii de asistenta sociala, invatamant, sanatate, administratie publica etc. Si, in unele cazuri, cu tot respectul, se lucreaza „foc continuu”, minim 8 ore pe zi…

    In plus, orice matematica ai aplica, daca ai porni de la un salariu de 800 de lei, scazand contributiile pentru pensie, somaj, sanatate si impozit, tot nu ai cum sa ramai cu 300 de lei „in mana”. Orice economist ti-o poate confirma. Ca sa nu mai vorbesc despre prevederile legale in vigoare care afirma ca, si in cazul reducerilor de 25% care ii afecteaza si pe medici, si pe asistentii sociali, si pe toti ceilalti care lucreaza in conditii mult mai grele decat un preot (cu tot respectul), tot nu are cum sa ramana cu mai putin decat minimul pe economie, care este mai mult decat dublul sumei de care vorbesti.

    Nu neg ca si preotul are facultate si drept de munca si dreptul la un salariu pentru activitatea pe care o desfasoara. Insa nu de la Stat, ci de la membrii Bisericii care il angajeaza. Ei trebuie sa ii sustina financiar.

    Revenind la finantarea Statului pentru culte, repet, ea nu se reduce doar la plata salariilor (apropo, sper ca nu vei sustine ca un preot traieste doar din salariul de la Stat, si nu si din contributiile credinciosilor, din ceea ce i se da pentru o inmormantare, o nunta, un parastas, un botez, o sfestanie etc., sume pentru care nici macar nu i-ar trece prin cap ca ar trebui sa taie chitante, asa cum se procedeaza in orice organizatie pentru donatiile primite…), ci aceasta finantare cuprinde si personal neclerical, cuprinde si sume considerabile pentru renovarea bisericilor, pentru intretinerea lor, pentru modernizare sau pentru construirea altora noi, pentru activitatile caritabile (atentie, nu ale Statului, ci ale Bisericii!) si lista poate continua. Mi se pare de-a dreptul revoltator atunci cand aud cazuri de preoti care, dupa ce ca sunt platiti de la Stat, refuza sa faca o slujba de inmormantare daca nu isi iau „tariful” pe care il incaseaza absolut ilegal, netaind chitanta si fraudand in felul acesta legea careia noi toti ceilalti trebuie sa i ne supunem.

    Nu te supara dar, daca suma pe care afirmi in mod eronat ca ar incasa-o un preot debutant este atat de mica, chiar nu vad de ce te revolta demersul unora de a nu le-o mai plati buzunarul nostru, al tuturor…

  6. Chiar vorbiti de lucruri de care habar nu aveti!
    Un preot, sa luam cazul unuia tanar, are un salariu brut de pana la 1000 RON. Conventia este urmatoarea: statul roman da 50% si BOR da 50%. Problema este ca BOR nu are si deci nu da NICIODATA cei 500 RON si se merge pe considerentul ca orice preot traieste de la altar. Asadar din cei 500 RON de la stat se vor opri toate taxele pentru salariul de 1000 RON si restul ii revin preotului, deci intre 200 si 300 RON. Majoritatea parohiilor sunt sarace si veniturile sunt mici. Ca exemplu, ultima oara cand am vorbit despre acest subiect cu parintele de la parohia mea, dupa ce platise toate taxele si toate facturile a dus acasa 30 RON (mi se pare ca era februarie). Si are familie ca si noi, cu copii de crescut. Bine ca mai are un serviciu…

  7. Stimate domn,

    Pentru cateva momente am avut senzatia ca nu vorbiti din auzite, insa observ ca m-am inselat. Nu stiu de ce preotul de la parohia domniei voastre v-a spus ca ar fi fost o luna in care ar fi incasat ca „salariu” doar 30 de lei, insa va asigur ca suma de care beneficiaza ca salariu un preot este echivalenta cu remuneratia unui profesor, pentru cei cu studii superioare, sau cu cea a unui invatator, pentru cei cu studii medii.

    Cel putin asta reiese din legislatia cu privire la salarizarea personalului clerical unde, apropo, nu se face nici o referire cu privire la procentul pe care l-ar plati Statul si cel pe care l-ar plati Biserica, ci reies cat se poate de clar sumele pe care le da Statul. Singurul procent pe care l-am gasit in lege este cel de 25%, care se refera la posibilitatea ca preotii din zonele rurale sa beneficieze de un supliment in cuantum de 25% pentru conditiile in care lucreaza.

    Cat despre faptul ca preotul de care vorbiti a ramas cu acei bani dupa ce si-a platit facturile… cu tot respectul, plata facturilor nu reflecta salariul pe care il primesti. Eu am colegi care, pentru a putea plati facturile familiei, apeleaza si la salariile sotilor sau ale sotiilor. Deci este total irelevant.

    Va recomand, inainte de a va inflama mai tare decat este cazul si de a ma acuza ca vorbesc despre lucruri de care nu as avea habar, sa cititi macar o parte din legislatia care reglementeaza aceste lucruri.

    Legea nr. 142/1999, legea privind sprijinul statului pentru salarizarea clerului – http://www.dreptonline.ro/legislatie/legea_salarizare_cler.php

    Lege nr. 132/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 142/1999 privind sprijinul statului pentru salarizarea clerului – http://www.dreptonline.ro/legislatie/lege_modificare_salarizarea_clerului_131_2008.php

    Legea nr. 117/2009 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 155/2008 pentru modificarea Legii nr. 142/1999 privind sprijinul pentru salarizarea clerului – http://www.dreptonline.ro/legislatie/lege_aprobare_oug_155_2008_modificare_sprijin_stat_salarizarea_clerului_117_2009.php

    In 2008, conform legii, un preot debutant cu studii superioare nu avea mai putin de 634 lei, un preot cu gr. I 843 lei, un episcop 6.629 lei, un arhiepiscop 7.244 lei, un mitropolit 7.698 lei, iar Patriarhul 8.357 lei. Iar acestia, stimabile, sunt bani de la buget, reprezentand acel sprijin al Statului de care vorbeati. Deci, eventual, la acesti bani s-ar putea adauga contributia Bisericii, insa in nici un caz un preot nu va primi mai putin decat ii acorda legea. Cat despre taxe, impozite si contributii, nu uitati ca acestea sunt platite de TOTI salariatii din Romania, inclusiv de cei din mediul privat, nu doar de cei platiti din fonduri publice. Si daca un angajat debutant sau oricare altul cu studii superioare sau cu studii medii le plateste si nu cracneste, chiar nu vad de ce atata caz pentru faptul ca sunt platite si de preoti? Evident, lasand la o parte moralitatea platirii unor salarii pentru preoti, mitropoliti, episcopi etc. din bugetul de Stat, in conditiile in care in Constitutia Romaniei se afirma cat se poate de limpede separarea Bisericii de Stat…

    In plus, v-as invita sa reflectati putin la o realitate: din moment ce, pe aceeasi bani, un preot si un alt angajat din sistemul de Stat sunt nevoiti sa traiasca o luna de zile, numai ca unul munceste efectiv 8 ore pe zi, ba poate chiar mai mult, si nu mai are nici energia, nici timpul efectiv pentru a mai avea un al doilea job, insa foarte multi preoti mai lucreaza si in alte parti, poate ca vorbim totusi despre o inechitate, nu credeti? Lasand la o parte, iarasi spun, faptul ca Biserica este o entitate rezultata in virtutea dreptului constitutional la libera asociere si, implicit, membrii care au aderat la acea grupare sunt obligati moral sa sustina activitatea acesteia, si nu Statul, din vreme ce nu Statul a infiintat Biserica…

    • stimate teolog.Vad ca vorbesti foarte frumos din carti.Hai sa vorbim pe cifre luate dintr-un stat de plata al unui preot paroh cu licenta si vechime 11 ani in cler si definitivat luat.Luna august 2010,venit net conform statului, 1099ron,fonduri proprii 837ron,diferenta de 262ron este indemnizatie de la stat.Cu atat ajuta statul un preot care nu este debutant,cu 262 de ron,restul de salariu trebuie sa il produca din cununii(1-2 PE AN) din botezuri(3-4pe an)din inmormantari(10-15pe an)din sfestanii(20-30pe an)parastase(1-2-3pe saptamana).Un preot de tara nu isi poate deconta salariul decat de maxim 6 ori pe an.Hai sa afli si de ce nu se poate deconta si sa nu crezi ca am uitat de contributiile enoriasilor. La o parohie de tara de 200 de familii si crede-ma ca e o parohie medie,cam jumatate sunt vaduvi si platesc pe jumatate,contributia anuala este 50 de lei.Platitori sunt aproximativ 65%din totalul familiilor(in jur de 130 de familii din care 70 sa zicem sunt familii intregi iar restul de60 sunt vaduvi).Si avem 70 intregix50 ron=3500ron;60vaduvix25ron=1500ron,in total5000ron.Si avem 5000ron contributii +inca 5000ron sa zicem (desi nu sunt atatia bani)venituri din diverse servicii religioase=10000ron.Acum sa vedem cheltuieli:fond episcopie 400ron,fond protoierie400ron,fonduri sociale300ron,fond central misionar50ron,abonamente 1010ron,fond protocol100ron fond asistenta sociala150ron ajutorarea parohiilor sarace350ron,diversecheltuieli ocazionale 400ron,iluminat biserica 200ron,incalzit biserica 600-700ron asigurare biserica 200ron ,imprimate 200ronmateriale curatenie 150ron. sa facem un calcul:4610ron cheltuieli . avem venituri 10000-4600 cheltuieli=5400ron pentru salarizare.Din acesti 5600ron anual, lunar revin personalului auxiliar(cantaret sau ingrijitor)150ron adica 1800ron anual.mai raman3600ron anual pt salarii, lunar inseamna300 ron.Traieste daca poti cu 300 ron pe luna in conditiile in care ai copii de crescut.Am vorbit din state de plata si din jurnale contabile intocmite de catre un preot cu studii superioare si 11 ani vechime si verificate de catre organe CFI,nu din carti si legislatii care nu sunt respectate in realitate.Acei bani multi de care vorbesti trebui cautati la episcopii ,arhiepiscopii si mitropolii nu la preotii de rand care au devenit cersetori cu studii superioare.Daca vrei sa aflii mai multe vorbeste cu un preot si cere lamuriri nu te lua dupa ce citesti prin legislatii inutile, ca mai citesc si altii care nu cunosc realitatea si cred ca toti mergem numai cu maserati.Apropo, am un opel vectra din 1992 luat cu bani de la banca si majoritatea preotilor de la tara au masini ieftine

      • Fratia ta,

        Multumesc pentru efortul sustinut de a documenta demersul de fata. Intr-adevar, se pare ca lucrurile nu stau chiar asa cum sunt prezentate de legiuitori. Totusi, sper ca vei fi de acord cu faptul ca s-au investit sume enorme in reabilitarea de biserici, de la bugetul de Stat sau de la cele locale; de asemenea, sper ca vei fi de acord cu faptul ca s-au pus la dispozitie nu doar fonduri si sponsorizari, ci si terenuri si alte facilitati.

        Insa problema discutiei de fata o constituie salarizarea personalului clerical. In opinia mea, aceasta ar trebui sa fie in mod exclusiv asigurata prin grija cultului religios, nu de la Stat. Credinciosilor ar trebui sa li se permita sa isi directioneze o parte din venituri catre cultul religios, si nu ma refer DOAR la cei 2%, care sunt chiar si acum o optiune nu doar posibila, ci chiar viabila.

        Am tot respectul pentru fratia voastra si pentru toti preotii si pastorii crestini care isi considera slujba o VOCATIE, nu un SERVICIU. Sunt de acord cu faptul ca ei trebuie sa traiasca din ceea ce fac, daca aceasta nu le permite sa aiba un alt job si, in mod firesc, in conditiile in care trebuie sa se dedice activitatii pe care o fac. Insa, asa cum am spus, vinovatii pentru situatia materiala precara a preotilor si a pastorilor de tara trebuie cautati, in opinia mea, asa cum am afirmat deja, mai degraba in curtea forurilor superioare ale propriului cult religios, nu in cea a Statului. Conform principiului constitutional al separarii Bisericii de Stat, ar trebui sa fie doua lucruri distincte, nu doua lucruri care pot fi confundate unul cu celalalt…

  8. Am gasit un articol in presa care inainteaza niste procente pe care Statul s-ar obliga sa le plateasca, restul urmand a fi platit de parohii. Este vorba despre un articol vechi, din anul 2008, insa chiar si daca ar fi asa cum afirma autorii acestui articol (http://www.newz.ro/stire/72953/preotii-din-mitropolia-clujului-cer-salarii-la-nivelul-celor-ale-profesorilor-preuniversitari.html), tot nu se justifica plata salariilor personalului clerical de la bugetul de Stat, in conditiile in care separarea Bisericii de Stat este un principiu constitutional.

    In plus, asa cum am aratat, nu am gasit nicaieri in lege vreun procent… ci doar in vorbele unora sau ale altora. O fi vreo urma de adevar insa, repet, nu vad de ce ar trebui ca Statul sa plateasca ceea ce este, de fapt, datoria Bisericii si, in ultima instanta, a celor care afirma despre ei insisi ca ar fi membrii sau apartinatorii cultului religios respectiv.

  9. aproape ca sint convins ca clericii sint muritori de foame!!! sa facem o cheta oameni buni!!! daca ajunge acasa cu 30 lei sau 300 lei sa zicem, de unde dracu’ au toti limuzine ,vile ?tipul ala care ii apara pe popi, este ultimul care mai crede in tara aia!!!

  10. scoateti pe toti inselatorii la munca!!!

  11. @ Tesla – uuuups… ai rostit cuvantul cu „d”… Pe vremuri se recomanda spalarea gurii cu sapun. Acum, fie vorba intre noi, cred ca este suficient un simplu, dar sincer „Doamne, iarta-ma”.

    Ei, hai, ca nu au toti limuzine si vile… Sunt si oameni saraci printre ei, oameni care o duc greu si care totusi isi fac treaba cu credinciosie si cu dedicare…

    In privinta celui de-al doilea comment, sper ca nu te referi la mine… Eu sa-i scot? Cum? Sau era un indemn generic, la mobilizarea tuturor?…

  12. majoritatea preotilor de la tara isi doresc din tot sufletul salarizarea integrala de la stat.dar cum???credinciosii sa nu mai plateasca preotului nici un fel de serviciu religios,statul sa incaseze banii prin casieriile primariilor si cu chitanta sa se prezinte la biserica in vederea oficierii serviciului religios.In U.E.,tuturor credinciosilor unui cult le sunt oprite niste procente din venitul lunar de catre stat pt sustinerea cultului.Ar trebui si la noi sa se procedeze asa,impreuna cu plata serviciilor la primarie sa se plateasca salariile preotilor.in acest fel nu ar mai acuza nimeni slujitorii bisericii ca ar face evaziune.Insa acest lucru nu se doreste de catre mai marii Bisericii pt ca in acest fel nu ar mai putea ei sa stoarca si ultimul leut de la preotii de rand,iar preotii slujitori la bisericile mari din orase ar ramane doar cu salariul , fara a mai ajunge acasa sambata si duminica cu 20-30 de milioane lei vechi.u ajuns preotii sa fie la fel cum erau perceptorii o data, sa stranga omul de rand cu usa sa ii ia poate ultimul leu din casa pt a avea ce da mai departe la episcopie in vederea pastrarii postului pt care a facut poate si 20 de ani de scoala.Li se baga pe gat preotilor lumanari cu sutele de kg chiar daca nu le pot vinde insa sunt obligati sa le plateasca, primesc obligatoriu colportaj(icoane ,candele,cruciulite etc.)de zeci de milioane pe an,colportaj care nu poate fi vandut insa trebuie platit,sunt obligati sa puna mese costisitoare atunci cand sunt vizitati de episcopi si trebuie sa faca cadouri scumpe acestora pt ca altfel sunt luati la intrebari de cateii ierarhilor si amenintati ca zboara, as intreba de unde atatia bani si pana cand vom mai putea rabda.S-a incercat intemeierea unui sindicat insa am fost amenintati si n-i s-a bagat pumnul in gura , am primit adrese care ne interzic sa vorbim in presa ,la radio sau tv fara acordul ierarhului, incalcandu-se astfel dreptul constitutional de a te exprima liber pt a nu spune adevarurile dureroase despre conducatorii Bisericii care ar trebui sa fie parinti duhovnicesti nu calaii preotimii, Ierarhii nostrii se imbraca de la firme prestigioase in timp ce noi ne imbracam copiii de la S.H. sau din Dragon.Nu suntem lasati sa avem si alt serviciu pt a putea supravietui, daca suntem aflati putem fi caterisiti(depusi din treapta=concediati) pt nerespectarea angajamentului depus in momentul hirotoniei de a fi la dispozitia credinciosilor cu timp si fara timp(24/24)Majoritate preotilor de la tara fac si altceva pe propria raspundere( mecanici auto, soferi de taxi, tractoristi, tamplari ,chiar muncitori cu ziua prin constructii etc).Sa nu credeti ca viata unui preot de rand este o viata usoara lipsita de griji,Este o viata grea ,plina de nevoi si lipsuri, adesea de probleme familiale din cauza neajunsurilor. Problema salarizarii este o problema complicata , care nu trebuie tratata cu usurinta si de catre persoane care nu cunosc adevarul despre acest lucru.

  13. Draga Georgian,

    Iata in sfarsit o pozitie cu care sunt de acord totalmente. Da, in situatia aceasta, in care fiecare credincios apartenent unui cult religios ar plati o taxa din care sa fie remunerat personalul clerical, intr-adevar, ar putea fi o solutie. Si de fiecare data cand cineva este prins „calcand pe bec”, cum se spune, si dedulcindu-se la foloase necuvenite, dar solicitate de la enoriasii dornici sa se casatoreasca, sa-si boteze vreun apropiat sau sa isi ingroape vreo ruda, cei vinovati sa fie sanctionati…

    Din pacate, ceea ce scrii fratia ta aici legat de „obligatii” fata de mai-mari sunt reale, dat fiind faptul ca nu esti nicidecum singurul care o afirma cu tristete si revolta. Si tot din pacate, revolta publicului larg ii vizeaza aproape exclusiv pe cei care abuzeaza de pozitia lor eclesiala si de prea multele avantaje mai degraba lumesti decat duhovnicesti… insa, iata, ii afecteaza in mod direct nu pe aceia, ci pe cei saraci, cinstiti si binevoitori. Pentru ca „panterele” sistemului, din nefericire, pica mai mereu in picioare si scapa cu sutanele nesifonate si cu gurile care, desi infuleca la „usturoi” cu pumnii plini, parca tot nu le „miros”… desi multora dintre spectatorii consternati si rusinati de rusinea lor le „trazneste” de la o posta…

    Esti un idealist, Georgian, la fel ca subsemnatul… Asa ca fii binevenit aici si binecuvantat, fratele meu intru Christos!

  14. despre preoti ar trebui sa se studieze problema lor(al salarului integral de la stat) pentru a nu mai impovara bietii oameni la dari din pensii prea mici pentru traiul zilnic.sunt un preot de la tara cu 45 de familii.

  15. efortul statului pentru cei 13 000 de preoti nu ar fi insemnat pentru ca sunt in alte domenii cu sute de mii ori la o populatie de cca 20 milioane locuitori este un procent foarte mic.

  16. @ f – stimate domn, cand vorbiti despre 13.000 de preoti, probabil ca va referiti doar la cei ortodocsi. Trebuie sa stiti insa faptul ca exista in Romania 18 culte oficial recunoscute si ca toate sunt egale in fata legii. Prin urmare, toate au aceleasi drepturi, inclusiv acela de a primi finantari de la Stat. Desigur, daca lucrul acesta nu contravine propriilor convingeri religioase.

    Sunt de acord insa cu faptul ca exista domenii in care ar trebui suprimate mult mai urgent finantarile – cum este cel al platii acelor indemnizatii jenant de mari care se platesc revolutionarilor (aproximativ 1700-1800 lei/ lunar), in conditiile in care veteranii de razboi, care au platit cu sangele lor pentru libertatea noastra si au luptat ANI, nu doar zile, sunt platiti cu doar 40-70 lei lunar. Sunt multe lucruri strambe care trebuiesc indreptate.

    Ideea pe care o sustin insa, referitoare la salarizarea preotilor din bugetele proprii, este aceea de a responsabiliza COMUNITATILE. Bisericile exista, cel putin teoretic, ca raspuns la nevoile comunitare. Ori, daca acea comunitate nu este dispusa sa isi asume si costurile necesare, poate ca ar trebui sa ne gandim daca nu cumva ceva scartaie si trebuie reanalizat… Este vorba despre un principiu, nimic mai mult.

  17. Din una in alta am ajuns aci.S-am citit…Acusi sa zic si eu:luna trecuta,pe statul de plata-649 lei.Acesta este insotit de o chitanta pe care scrie 705 lei,suma ce mi s-a oprit. Fa si matale o socoteala babeasca si vezi cu ce m-am dus acasa,sau cu ce m-am dus de acasa. De ani buni nu mai traiesc din salariul de la Episcopie(de fapt ,n-am facut-o niciodata).Sunt preot prin chemare , nu prin leafa.As pofti pe unul dintre voi sa vina si sa munceasca cu mine si cu echipa mea macar o zi s-apoi sa vedem daca mai poate debita comentarii la adresa ,,barbosilor”. Daca vrei iti mai pot spune.Asta numai daca te intereseaza si adevarul.

  18. Daca ati semnat pentru 705 lei, eu v-as sugera sa intrebati ce s-a intamplat cu diferenta de la 705 la 649. Nu este normal sa semnati pentru o suma si sa primiti o alta.

    Revolta generala nu este nicidecum impotriva celor care, cum spuneti, sunt preoti prin chemare, ci a celor care au facut din preotie un business. Iar lucrul acesta, din pacate, nu este in nici un caz apanajul unui singur cult sau denominatiune religioasa.

    Sunt preoti care isi fac treaba cu dedicatie, ca pentru Dumnezeu, care nu au cerut niciodata nimic oamenilor, enoriasilor, insa in acelasi timp trebuiesa admiteti ca sunt si preoti care nu vad altceva decat BANI, BANI si iar BANI. Dincolo de ei nu mai vad nevoile oamenilor, ale enoriasilor pe care ar trebui sa-i slujeasca. Si atunci nu este justificata intrebarea daca este normal ca Statul sa plateasca niste salarii pentru o slujba, iar preotul sa refuze sa o faca daca nu plateste si enoriasul cat i se cere?

    E greu sa militezi pentru o decizie care sa ii priveasca pe TOTI, si pe „slujbasi” si pe cei dedicati. Eu nu ma pot pronunta decat cu privire la un principiu. Iar acela este ca enoriasii, membrii bisericilor, ar trebui sa isi poata sustine activitatile religioase, ca parte a indatoririlor religioase si conform cugetului lor. Si, daca nu pot sau nu vor sa o faca, atunci nu merita sa aiba unde merge fie si doar la marile sarbatori…

    Desigur, exista si cazuri in care comunitati sarace efectiv nu pot sustine salariul unui preot. Dar acolo ar trebui sa intervina comunitatile mai bogate si sa suplineasca… Oare nu este acesta principiul Sfintei Scripturi? Nu este o Singura Biserica, un singur Trup al lui Hristos?

    Daca fiecare enorias si-ar lua in serios trairea lui cu Dumnezeu, umblarea zilnica in lumina invataturilor Evangheliei, nu ar mai fi nevoie sa se cerseasca sau, mai rau, sa se impuna mila Statului…

    Cat despre „barbosi”, mie chiar imi sunt simpatici. Admir munca pe care o fac multi dintre ei si dedicarea lor. Sincer! In acelasi timp insa, sunt revoltat pe cei care au transformat slujirea intr-un business profitabil…


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: