Publicat de: Adrian | Decembrie 4, 2010

Ce-ți doresc eu ție, dulce… Țigănie?…

Nu, nu este nici o eroare, nici o malitiozitate sau o atitudine rasista ori xenofoba. Daca despre asta v-ati asteptat sa cititi, puteti inchide pagina aceasta linistiti. Nu veti gasi asa ceva, ci doar mahnirea, frustrarea si revolta unui individ care vrea si lupta cu tot dinadinsul, cauta si rascauta motive pentru a putea fi mandru ca este roman intr-o tara care-l trateaza cu lehamite, cu sictir, cu dispret. Intr-o tara care doi bani nu da pe intelectuali si pe intelectualitate, pe cinste, pe onestitate, pe virtute, pe valori ancestrale precum munca… da, munca onesta, adica acea chestie prost remunerata, pe care Statul a decis ca o poate plati si mai prost si a taiat tot ce a putut.

Anul trecut, pe 1 decembrie, am arborat steagul Romaniei la geamul masinii mele. Am vrut sa fiu mandru ca sunt roman. Anul acesta nu am putut sa o fac. Ba chiar a fost pentru prima oara cand am vrut sa demisionez si din institutia publica unde lucrez, si sa plec definitiv din tara, sa o iau de la inceput in alta parte unde cei care vor sa munceasca sunt apreciati, unde valorile sunt promovate ca valori si non-valorile sunt ignorate. Ei… frustrari prilejuite de regimul auster si de clasa politica impotenta in a face ceea ce trebuie… de societatea tribala in care am ajuns sa traim.

Am deschis televizorul sa vad defilarile, momentele solemne prilejuite de manifestarile din diferitele orase ale tarii. Stupoare. In loc de militari, coroane de flori, pas de defilare, pe unul din posturile nationale de televiziune il vad pe nu-stiu-cine de la Clejani, un nene burtos insotit de o piranda asisderea, plimbandu-se prin Disneyland Paris, cu puradelul de vreo 12 ani: „iti place, mah, la Disneyland?” „Imi place…”    Mda… Oi fi eu demodat sau in urma cu mondenitatile de nu pricep ce cauta indivizii aia la teveu in miezul zilei, pe 1 decembrie…

Schimb, scarbit, canalul, pe un alt post TV national, si vad un alt cantaret manelist… Si tot asa, din televiziune in televiziune, pana cand m-am aprins de tot si am hotarat sa inchid teveul.

Dar ar ramas cu un gust amar. Ne suparam si ne revoltam cu totii, facem proteste si demaram tot felul de proceduri si demersuri internationale atunci cetatenii altor tari ne considera ori ne numesc tigani. Schimbam denumirea de rom in tigan, pentru a nu mai fi confundati, ca natie, cu o minoritate care a facut tot felul de traznai pe afara, insa tot ceea ce putem ori suntem in stare sa gasim reprezentativ, ca natiune, in ziua noastra a tuturor sunt exact… si aproape exclusiv… membrii unei anumite comunitati? Chiar sa nu mai aiba nimic bun tarisoara noastra? Sau, daca intr-adevar nu mai are si daca am ajuns, din ceea ce era odinioara Dulcea noastra Romanie, o amara tiganie, cu regret o spun ca nu aceasta este tara mea. Nu este Romania mea si nu vreau sa fie Romania mea. Sau, daca in asta s-a transformat, nu-mi ramane decat sa sper ca schimbarea nu este definitiva si irevocabila…

Eu unul inca mai sper ca se mai poate, ca lucrurile se vor indrepta. Ca Binele va triumfa, si ca raul, mizeria, cojile de seminte sparte in mijloacele de transport in comun si manelele date la maximum la toti vecinii de pe strada vor fi invinse de civilizatie. Inca mai sunt idealist.

Va rog din suflet, nu-mi striviti, nu-mi calcati in picioare visurile, idealurile, sperantele. Nici mie, si nici altora ca mine care, desi parca nu mai indraznesc sa isi ridice glasurile, sunt convins ca inca mai exista!

Responses

  1. Ai mare dreptate, dragă Adrian! S-a ajuns la o situaţie de-ţi vine să-ţi iei lumea în cap. Ceea ce unii chiar fac! Iar alţii se pregătesc de plecare.
    Cât despre „ţigănie”… o vedem la tot pasul. Culmea e când o vedem la …români! Mai rău decât la cei ce aparţin cu adevărat etniei.
    Numai bine îţi doresc!

  2. Multam, Alex. Si… asemenea!

  3. …domnule…risu plinsu sa stii draga domnule ca, bun nume ti-ai gasit cred ca si asta-i felul tau de a fi un cel care nu stiu daca esti casatorit , dar daca , da,, eu cred ca foate grea este viata sotiei tale…daca esti atit de suparat ,precum ,vacarul pe vaci, pai tu mie azi intr-un an in sfinta zi asfintului craciun , draga plinsule sa stii ca mi-ai rupt inima din mine daca era pe timpul omului ala pe care voi il numeati(odiosul si ai fi scris asa pe …nu zic calculator ,pentruca acum mai bine de duazeci de ani noi eram mult in urma cu …ma rog am uitat cum se chiama dar imi pare rau ca esti atit de suparat si sincer iti spun ca mam suparat foarte tare cind am dat de postatrea ta …chiar asa de mult ne dispretuiti voi pe noi tiganii dece sa zici ca ai plca ,mincind …ce nu trebuie si nu te-ai gindi ,sa zici lasa ca si ei sunt ai lui a celui care nu face deosebire in apsolut tot ce exista …am inteles ca esti un functionar un intelectual un om cu carte care ar putea sa gindeasca mai logic …citi ani ai ?am vazut ca cineva , ti-a cintat in struna ti-a dat drepate pentru ca , sunteti romini albi cu singe rece asa faceti cu tiganii cum faceti si cu ciinii intreaba-l pe dan dieaconescu ce iam scris eu lui ,pina sa dea potopul ala ,care ia luat cu case cu tot dar voi nu vedeti fratilor decit pina la virful nasului vostru e ceva foarte ,rusinos sa faci atita zava pentru nimic…dar DUMNEZEU nu doarme si lasa , mai vedem noi a cui e sacul cu faina!…mai suparat tare de tot azi o data intr-un an scriti despre biserica dar nici voi nu sunteti cu ea , nici ea cu voi na-veti lumina sunteti orbi ca orbii astea sunt incercile voastre …sunteti incercati prin faptele voastre dar nu vedeti si imi pare ca trebuie sa ti-o spun tara asta ,u ce cu nece ,am trait cu totiasa cum ne-a dat dumnezeu la toti mai goi mai flaminzi…dar am avut parte de liniste /daca nu aveai unde te culcai in strada si nimeni nu se lua sau sa te intrebe dece ?asa cum e in alte tari de nici in casa ta nu esti sugur daca a doua zi te vei mai trezi,viu…dar daca faceti asa , de va credeti buricii pamintului ,afla draga ,risule ca ,ve-i plinge cu adevarat ca,dupa cum dai asa si primesti…

  4. Draga „opesmooth”,

    Ma tem ca nu ai inteles nimic… In fine, ma limitez la cateva observatii referitoare la comentariul tau:

    1. De Ziua Nationala a Romaniei, in calitate de cetatean roman este firesc sa vrei sa vezi la televizor chestii legate de specificul nostru national, si nu de cel al unei minoritati, indiferent care ar fi aceasta. Este ca si cum, de Ziua Internationala a Romilor, in loc sa se prezinte pe la targurile organizate atunci obiceiuri, cantece, porturi si ocupatii specifice, care fac parte din traditiile respective, s-ar canta muzica populara romaneasca ori maghiara, s-ar prezenta traditii ale romanilor sau maghiarilor etc.

    2. Delimitarea de un anumit gen sau tipar de promovare nu face in nici un caz pe cineva rasist. Daca ai observat in articolul meu ceva cu tenta rasista, atunci te rog sa te limitezi la a mi le sesiza punctual si, daca voi considera ca este adevarat, voi lua masurile care se impun. Pana atunci, nu faci altceva decat sa bati apa in piua si sa faci afirmatii fara substanta.

    3. Al cui e sacul cu faina, spui? Aici pot sa te lamuresc: al celui care munceste pentru el, indiferent de culoarea sau etnia lui. Nu avem doar drepturi intr-o tara si nu e totul doar o chestiune de tupeu, ci si de etica, de modul in care alegi sa muncesti sau sa pui umarul la bunastarea unei societati.

    4. Nu iti permit sa faci aprecieri nici la adresa mea, nici a familiei mele. Nu cred ca ai calitatea de a-mi evalua nici educatia, nici pregatirea, nici viata de familie. Si chiar daca le-ai avea, ar trebui sa iti permit si eu sa o faci, ceea ce nu e cazul.

    5. Adresarea ireverentioasa la adresa mea – „rasule”, „plansule”, precum si amenintarile de la sfarsit nu tradeaza altceva decat fie proasta crestere, fie o abordare agresiva pe care nu o voi mai tolera. Prin urmare, daca vrei sa mai postezi aici, astept niste scuze si un limbaj adecvat. Nu am facut nici armata impreuna, nici nu cred ca ne putem trage reciproc de bracinari.

  5. Elegant raspuns,cheri…
    dar scuzele preopinentului?
    Adica…niet kultur

  6. @ Sanda Zeic – Scuze? Neah… Kultur? Nu stiu. Poate doar in sensul sociologic al termenului – acela de cumul al credintelor, cunostintelor, elementelor istorice si etnice ale unui grup social… Dar, vorba ceea, e Saptamana Mare… Sa ne concentram asupra lucrurilor frumoase si utile sufletului nostru.


Lasă un răspuns

Categorii

