Publicat de: Adrian | Ianuarie 21, 2011

„NU” finantarii campaniilor electorale exclusiv din fonduri de la Buget

S-a identificat maaaaarea problema: mita electorala sub forma de galeti, mititei, tricouri, sepci, desfacatoare de sticle, odorizante auto s.a.m.d. Si a aparut domnul Presedinte la televizor, incercand sa para convingator, explicandu-ne ca, daca partidele si/ sau candidatii la diverse functii in Stat si-ar finanta campaniile electorale exclusiv din fonduri de la bugetul de Stat, atunci aceasta problema cu adevarat „importanta” ar fi eliminata. Adica leica Floarea nu va mai primi galeata cu trandafiri si nu va mai vota nu stiu ce partid politic…

Buuuuun. Poate-poate m-oi fi rablagit eu mai devreme decat era cazul, insa nu pricep o serie de aspecte care mi se par esentiale in toata problema:

1. Eliminandu-se finantarea din alte surse – respectiv donatii, sponsorizari etc., implicit, Bugetul de Stat este grevat cu sume suplimentare considerabile. Ori, parca mai ieri domnia sa, impreuna cu mignonul de la Palatul Victoria aparusera in presa si incercau sa convinga si sindicatele, si populatia generala ca „nu sunt bani, ca trebuie sa strangem cureaua, sa strangem din dinti pana iesim din criza”. Si ca din acest motiv a fost nevoie sa se majoreze cota TVA de la 19 la 24%, si ca din acelasi motiv a fost nevoie sa se diminueze salariile bugetarilor in mod samavolnic cu 25% (procent de-a dreptul uluitor, mai cu seama in conditiile in care oricum avem cel mai mic venit per capita dintre toate statele membre UE), ca din acelasi motiv se recalculeaza in minus pensiile, din acelasi motiv se impoziteaza pensiile, ca din acelasi motiv se introduce coplata in sistemul sanitar, ca din acelasi motiv se fac reduceri majore de personal in sistemul public, ca din acelasi motiv se majoreaza o multime de taxe, ca din acelasi motiv s-au „taiat” o multime de drepturi si de privilegii si au crescut numeroase taxe…

Acum… brusc, ne „permitem” sa finantam campaniile electorale EXCLUSIV din surse de la buget? Adica din acel buget despre care s-a tot strigat pana acum ca este si asa insuficient? Din acelasi buget al unei tari care, de ani de zile, a tot inregistrat scaderi semnificative ale PIB-ului? Al unei tari care se „lauda” cu incredibila prostie magistral exprimata in sintagma „crestere negativa”, adicatelea, altfel spus, „am crescut in scadere”?…

2. De ce am finanta NOI, TOTI cei care contribuim la Buget, la finantarea ambitiilor unui partid sau ale altuia? La ambitiile personale ale unui candidat sau ale altuia? De ce, daca legea permite fiecarui individ sa candideze, in anumite conditii, ar trebui sa platesc EU si cu Dumneavoastra campania lui electorala? De ce nu si-ar plati-o singur?

Desigur, criteriul cu „nu are bani” nu ar trebui sa „tina” in nici un caz. Pai daca nu are bani sa isi sustina o campanie electorala, de ce s-ar mai inscrie in cursa? Daca este atat de capabil precum spune si daca urmareste binele comunitar, atunci de ce ar greva comunitatea cu niste costuri pe care normal si moral ar fi sa si le suporte singur? Sau, daca nu este capabil sa isi finanteze propria campanie electorala, de ce as crede ca este capabil sa conduca si sa faca sa prospere o comunitate, o comuna, un oras, o tara? Pai de alte lipitori avem noi nevoie in functii publice? Nu am avut parte destul pana acum? Oare nu avem nevoie, dimpotriva, de oameni care sa stie sa isi administreze resursele in asa fel incat sa prospere, pentru a face acelasi lucru ulterior cu resursele comunitare? Iar vrem sa ne incurcam cu tot felul de zanatici si zgubilitici care nu stiu pe ce lume traiesc si nu sunt pusi decat pe propria capatuiala?…

3. De ce ar trebui ca toate partidele sa isi finanteze campaniile electorale cu ACELEASI sume de bani? Daca un partid este puternic si are resursele necesare, de ce l-as obliga sa investeasca tot atat cat ar investi un partid de buzunar, format din trei amarasteni? Sa fiu bine inteles, nu am nimic impotriva amaratilor, a celor fara posibilitati materiale, dar consider ca locul lor nu este la carmele unei obsti, ci la scoala, la munca, pana cand vor invata cum se face treaba. Interesul suprem al oricarei comunitati moderne, europene, vizeaza in primul rand asigurarea unui trai decent pentru TOTI membrii sai. Ori, daca un partid ori un candidat nu isi poate asigura un trai decent nici pentru el insusi sau pentru organizatia din care face parte, ce garantii imi poate oferi mie, contribuabilului la acel buget pe care vrea sa il mulga, ca va putea gestiona eficient bugetul comunitatii care i se incredinteaza astfel incat sa o faca sa prospere, nu sa o ruineze? Sa o faca sa traiasca mai bine, nu sa ajunga la fel de rupta in coate sau de peticita in dos precum este domnia sa ori partidul care nu isi permite o campanie electorala decenta?

Si, daca nu poate garanta lucrul acesta, atunci de ce as fi de acord eu, contribuabilul, cu IROSIREA unor bani (si inca nu putini!!!) pentru o campanie electorala in favoarea unui personaj care nu are nici o sansa?

NU. NU. Si NU. Un NU hatarat finantarii acestor campanii electorale din surse exclusiv bugetare. Ba, mai mult, as spune un NU hotarat finantarii din surse bugetare, la modul electoral, pentru campaniile electorale. Statul este obligat sa asigure accesul egal al tuturor la televiziunea publica, de exemplu, la radioul public, prin repartizarea echitabila a timpilor de antena pentru candidatii respectivi. Insa aici ar trebui sa se opreasca, in opinia mea, implicarea Statului, nu sa se cheltuiasca sume uriase pe afisele candidatilor, pe clipurile lor publicitare, pe fluturasi, pe calendare s.a.m.d.

Trebuie sa ne vedem lungul nasului si, mai mult decat atat, trebuie sa ne vedem propriile interese. Daca am reusit sa asiguram venituri decente si un trai decent pentru noi, locuitorii acestei tari, daca am terminat cu investitiile de care sa beneficiem NOI toti, atunci da, poate ca am putea accepta finantarea UNEI PARTI a campaniilor electorale, desi chiar si in acele circumstante mi se pare nepotrivit si imoral. Insa in conditiile date, in care restructurarile, reducerile salariale, taierile din salarii si din pensii, inventarea de noi impozite si taxarea oricarei potentiale surse de venit sunt demersurile curente, in aceste conditii, solicitarea Presedintelui Romaniei de a finanta aceste campanii exclusiv de la bugetul de STAT mi se pare nu doar neavenita, ci chiar ridicola. Prin urmare, din partea mea, un NU hotarat si irevocabil acestui demers!

Responses

  1. Stimate domn,
    Am o nelamurire la care cred ca mi-ati putea da un raspuns pertinent, si nu stiu unde sa gasesc emailul dvs. pe acest blog. Nelamurirea tine de alte chestiuni decat de cele postate pe blog, asa ca nu am indraznit sa o postez.
    Ati fi dispus sa ma contactati pe e-mailul meu? Sincere multumiri, oricare ar fi raspunsul dvs.
    Shalom!

  2. @ Michael Roman – desi este off-topic, am permis totusi postarea comentariului. Mai mult decat atat, v-am trimis si un mail privat, conform solicitarii, la care nu am primit inca nici un reply.


Lasă un răspuns

Categorii

