Publicat de: Adrian | August 22, 2012

Nea, nu domnul!…

Aveam maaaare nevoie de un portbagaj exterior, pentru a căra un obiect voluminos pe maşină. Cum ştiam că un amic avea un model de Renault similar cu al meu, pe care îl dotase cu barele transversale de portbagaj, l-am sunat şi i-am cerut ajutorul. Povestea se complică puţin aici, întrucât el nu-l mai avea pe al său, însă ştia că fratele lui (care avea şi el acelaşi model de maşină) înca era posesorul unui portbagaj. Îl sună deci, îi confirmă, mă sună înapoi, îmi spune de unde să îl ridic: dintr-o comună de lângă Bucureşti, unde avea un depozit de fier vechi. A vorbit deja cu un anume domn Gheorghe, paznic de meserie, care mă aşteaptă să îl ridic.

Ajung la depozit, văd un baiat la vreo 20-22 de ani, mai închis la culoare, opresc în dreptul lui şi îl intreb unde îl pot găsi pe domnul Gheorghe. Se uită la mine cu un aer mirat, după care îmi spune că nu e nici un domn Gheorghe acolo. Surprins, pun mâna pe telefon şi vorbesc din nou cu amicii mei, pentru a mă asigura că am ajuns unde trebuia. Îmi confirmă, la care le spun că sunt deja acolo, dar un tip jură pe mămicuţa lui şi pe tot ce are mai sfânt (deşi nu precizează clar la ce anume se referă…) că nu e nici un domn Gheorghe acolo. Amicii încep să râdă, şi îmi spun să întreb de „nea Gheorghe”, că ei aşa îl ştiu… Las din nou geamul jos, îl abordez iar pe brunetul cu pricina şi îl întreb de „nea Gheorghe”. Individul se luminează la faţă şi-mi răspunde: „Da, avem un nea Gheorghe! Nea Gheorghe da! Mă duc să-l chem acu’!”

Instantaneu m-a bufnit râsul, nevenindu-mi încă să-mi cred ochilor şi urechilor. Omul făcea diferenţa clară între „domnu’ ” şi „nea”…

Când l-am cunoscut pe „nea Gheorghe”, am înteles parţial mirarea bruneţelului. Un om la bustul gol, îmbrăcat neglijent, nu foarte curat, nu putea fi numit în nici un caz „domn”, în ciuda zicalei care afirmă că „domnu-i domn şi-n şanţ”. Vârsta, etatea, nu este suficientă pentru a-ţi spune „domn”, în ciuda convenţiilor sociale care constrâng la acordarea acestui apelativ oricărui ţopârlan, indiferent de cât de necioplită i-ar fi comportarea. Mai corect, într-adevăr, este apelativul „nenea”, care se acordă şi azi prin Muntenia persoanelor de sex masculin de către interlocutorii sau interlocutoarele cu vârsta mai mică. Iar „nea”, fie vorba între noi, nu este altceva decât o contragere, o variantă prescurtată, mai comodă de rostit, a mai vechiului „nenea”.

Poate ca ar trebui să învăţăm mai multe de la tânărul rom şi să facem mai des distincţia între mult prea numeroşii „nea” pe care-i întâlnim în viaţa de zi cu zi şi „domnii” adevăraţi care, din păcate, pot fi consideraţi o specie pe cale de dispariţie…

Responses

  1. Mda… Total de acord cu ceea ce zici, dar uite ca un amarat dintr-un sat stie mai bine sa faca diferenta dintre un „nea” si un „domn” decat noi, ceilalti. Ideea ca la noi in Romania, chiar daca nu avem bani nici macar sa intram la un WC public, sa ne asiguram un minimum de trai, sau lucram la vidanjare (am dat un exemplu), avem pretentia de a ni se spune „domnule”…
    Asta e gandirea in Romania.
    Vorba unui prieten: Chiar daca 1 milion de oameni cred intr-o idee sau intr-un obicei stupid, acea idee sau obicei tot stupide raman.
    Asa ca, ce sa ne mai mire? 🙂

  2. Maestre, ne lipsesti! Cam mare pauza…

  3. Foarte foarte interesant articolul, sa stii ca echipei de la http://www.fancumparaturi.ro/ i-a placut articolul tau si iti va sustine blog-ul intotdeauna, iti multumim !

  4. Buna Adrian,

    Sunt Mădălina, translatorul de la Torino. Te-am căutat pe Internet si iată ca te-am găsit! Si mare noroc ca te-am găsit. Treaba cu „nea” si „domnu'” e genială! Acum purced sa citesc si restul! 🙂 🙂

    Week-end plăcut!
    Madalina

  5. Buna Adrian,

    Sunt Mădălina, translatorul de la Torino, te-am căutat pe net si bine-am facut pentru ca…uite ca te-am găsit! Genială treaba cu „nea” si „domnu'”. 🙂 🙂 🙂 acum purced la s citi si restul!

    Salutari de la Torino,
    Madalina Martac

  6. Buna Madalina. Sunt onorat!

    Din pacate insa, din lipsa de timp nu prea am mai scris pe aici… Sper insa ca intr-un viitor mai mult sau mai putin apropiat sa imi pot relua obiceiurile pe care unii le considera bune… 🙂

    Adrian


Lasă un răspuns

Categorii

