Publicat de: Adrian | Octombrie 2, 2007

De ce-mi plac blogurile…

Mai intai am citit despre ele. Nici nu stiam de existenta lor si nici nu mi s-a parut ceva iesit din comun. Ba chiar… din contra… Consideram ca un jurnal este ceva intim… O chestie care, pe vremuri, avea atasat ori un lacatel, ori o cheie, ori era tinut intr-o cutie ferecata, sub pat… oricum, undeva departe de ochii curiosilor…

Apoi, am frunzarit cateva „jurnale” electronice, si mi-am dat seama ca inseamna mai mult decat atat, ca depasesc intelegerea clasica de jurnal. Am ajuns sa le apreciez atat de mult, incat… Hmmm… Astazi am ceea ce nu am crezut niciodata ca voi avea… Propriul meu blog…

Am tot stat si m-am gandit de ce bloggingul are efectul acesta de magnet care, uite… s-a lipit si de mine… si de multi cunoscuti (indiferent daca admit sau nu lucrul acesta…). Aceasta analiza a scos la iveala… 10 motive pentru care imi plac blogurile…

1. Iti ofera posibilitatea de a te exprima

Aici, pe blog, nu te intrerupe nimeni, niciodata… Este ca si cum ai fi editorialist la un jurnal de nisa, la un post tv sau de radio, de nisa, numai ca este infinit mai bine… Aici, daca vreau, pot sa iti zic „coane”, daca vreau, pot sa zic „sictir” sau orice alt cuvant vreau, pot sa scriu despre ORICE, oricat, fara teama de a fi cenzurat… Nu am un numar minim sau maxim de cuvinte in care trebuie sa ma incadrez… Nu scriu cu teama gandindu-ma la reactiile celor care ma citesc… La urma-urmei, e spatiul MEU! Fac ce vreau, zic ce vreau, imi pun ce poze vreau… scriu ce vreau… si cat vreau… Ma pot exprima liber (oarecum), fara teama de cenzura (oarecum… pentru ca, in strafundul nostru, fiecare din noi dorim sa fim aprobati, sa ni se dea dreptate, sa fim apreciati…).

Dar aceasta libertate trebuie intr-un fel gestionata… Nu sunt sigur ca mi-as dori ca piciul meu, in momentul in care va invata sa citeasca, sa intre pe vreu blog de confesiuni erotice al nu stiu cui…

2. Blogurile sunt cea mai buna expresie a postmodernismului

Uita de tot ce inseamna traditional, impus, formal… Uita de constrangeri, de prejudecati, de tipare! Fii tu insuti! Aici, in aceasta comunitate, nimeni nu te judeca… Daca nu suntem de acord cu ce scrii, pur si simplu mergem mai departe… citim altceva… Dar asta nu inseamna ca tu esti gresit, sau ca ceea ce scrii este naspa (ei, vezi, uite un cuvant pe care nu l-as fi putut pune intr-un articol dintr-un mijloc  media traditional…). Asta inseamna doar ca eu unul nu rezonez cu ceea ce citesc… Dar e ok, nu-i nici o problema…

La urma-urmei, este un sentiment placut, nu-i asa? Parca nu te mai simti atat de ciudat, de neinteles… Vorba cui a zis… „toti sunt normali pana ajungi sa ii cunosti…” Dupa aceea, as completa eu, ajungi sa iti dai seama ca nu esti singur… Si uite-asa ajung la un alt lucru care imi place la bloguri…

3. Blogurile iti ofera posibilitatea de a scapa de singuratate in jungla de beton…

Citeam, la un moment dat, cateva carti din bibliografia de la cursul de istoria literaturii moderne… sau post-moderne… Ma rog… Cine isi mai aminteste? Dar ce conteaza… Aici nu trebuie sa dau citate exacte, cu note de subsol si trimiteri la autori si opere… Doar e un blog, nu? Important e CE citeam… Unul din autorii romani vorbea despre orasul monstru, orasul care, desi aduna in interiorul sau mii de oameni, ii separa… Intr-un bloc incap oamenii dintr-un sat intreg… Diferenta majora este ca, daca intr-un sat fiecare se cunoastea cu fiecare, se salutau pe strada, se ajutau la nevoie (ori de drag, ori de obligatie… „ce-o sa zica lumea daca nu-l ajut?”… oricum, important e ca se ajutau…), in jungla de beton esti liber sa nu-ti pese. Esti liber sa ti se rupa de tot ce nu e al tau, de tot ce trece de pragul usii de la intrare. Pana si de propriul tau palier… Nu e al tau… Ce daca a aruncat cineva o hartie pe jos? Nu de-asta platim femeia de serviciu? Sa-si faca treaba… Esti liber sa nu il saluti pe vecinul de palier, chiar daca locuieste in apartamentul de langa tine si il auzi cum tipa la nevasta si la copil, ori cum vorbeste de tare la telefonul din bucatarie… iar pe ea cum isi spala vasele, ori cum atinge farfuria cu cutitul si furculita atunci cand mananca…

Ei bine, in contextul acesta, exista REALITATEA VIRTUALA… Sunt oameni pe care nu i-am vazut in viata mea… Ale caror voci nu le-am auzit… dar stiu cum gandesc, cum simt, cum reactioneaza in anumite contexte… Le-am citit articolele de pe bloguri… Ii… „cunosc”, desi nu-i… cunosc… Nu sunt singur, desi… sunt… singur… in fata calculatorului… Dar nu sunt… singur… vad asta din traficul de pe blog…

4. Iti ofera iluzia controlului absolut

Pe blogul tau, TU esti un Dumnezeu in miniatura… TU detii controlul absolut. Incepand cu momentul in care iti creezi blogul si alegi cum vrei sa arate, modifici culori, imagini, creezi pagini, tag-uri… si terminand cu modul in care TU alegi sa lasi vizitatorii sa interactioneze cu tine prin comentarii… Moderate sau nemoderate… TU ai puterea absoluta de decizie. Nu te contrazice nimeni, in momentul in care afirmi o chestie. Ma rog, nu pe moment… Si daca o face… hey!… Cine este administratorul blogului? Te injura lumea? Mare filosofie… Exista intotdeauna comanda „Delete this coment”…

Sa fie oare imaginea moderna a capului de familie de odinioara, care dadea cu pumnul in masa atunci cand voia sa isi exercite sau sa isi exprime autoritatea?…

5. Iti ofera ocazia de a te face cunoscut

Am fost uimit sa aflu ca posesorul unui blog pe care il citesc cu placere atunci cand am ocazia este, de fapt, o persoana timida si retrasa, o persoana care nu ar fi reusit, poate, nici in zece ani sa capete notorietatea pe care si-a castigat-o in doar un an de blogging…

Blogurile, la urma-urmei, iti permit sa te adresezi cunoscutilor si necunoscutilor intr-o maniera inedita, non-formala, care, in general, „prinde”. Acesta este motivul pentru care, dealtfel, unele personaje celebre din politica sau din show-biz si-au facut bloguri…

6. Iti ofera posibilitatea de a face ceva ce, poate, nu ai fi facut in alte circumstante

De exemplu, pentru mine blogul a fost modalitatea de a-mi auto-impune sa scriu, regulat, despre piciul meu, pentru a pastra „vii” niste ganduri, emotii, trairi, perceptii ale unor fapte care s-ar fi estompat sau chiar s-ar fi pierdut in timp. Aveam scris de mana „Jurnalul meu de tatic” si de trei ani imi doresc sa il trec in format electronic…

Altui amic din lumea virtuala, blogul i-a oferit oportunitatea de a deveni un „pastor al spatiului virtual”… Sa interactioneze cu personaje si sa abordeze subiecte pe care, poate, nu le-ar fi putut aborda nici in biserica, nici la cursurile pe care le preda la Universitate…

Blogul iti poate oferi un cadru si o motivatie pentru a face ceva ce nu ai fi facut in alte circumstante, sau, poate, ai fi facut mai greu…

7. Iti ofera posibilitatea de a interactiona cu alti oameni interesati de subiectele pe care le abordezi

 Exista, e drept, forumuri specializate pentru o multime de subiecte si de arii de interes. Cand „ma dadeam” cu Oltcitul meu rosu, made in Romania anilor 80, am descoperit cu placuta surprindere ca exista un forum al posesorilor de astfel de „bijuterii” automobilistice… Oamenii isi spuneau unii altora pataniile si ingrijorarile legate de consum, coroziune, revopsire, tunning etc. Acum, mi s-a parut normal sa existe un forum al posesorilor de Renault-uri…

Blogul inglobeaza intr-un fel atributiile forumurilor, dar nu se limiteaza doar la asta. Bloguri precum cel al „Patratosului”, aflate in topuri perioade lungi de timp, sunt mai mult decat elocvente. Este suficient sa iti scrii parerea despre o problema, si persoanele interesate, ca si tine, de topicul respectiv vor reactiona. Am vazut articole de cateva randuri care aveau nu mai putin de 200 sau chiar 300 de comentarii, o performanta demna de invidiat chiar si pentru forumurile de discutii…

Marele avantaj al blogurilor, in cazul acesta, il constituie faptul ca topicul poate fi accesat, citit, si de persoane presupus ne-interesate de acesta, dar care obisnuiesc sa viziteze pagina rspectiva de internet. De exemplu, sunt sigur ca, daca un blogger „veteran” ar posta pe site-ul lui un articol despre Oltcit, ar veni cu idei si posibile solutii si alte persoane care au citit articolul, persoane care nu au intrat in viata lor si nici nu au avut idee de existenta forumului posesorilor de autoturismele marca amintita.

8. Te tine „in priza”

Daca ai prins „gustul” bloggingului, atunci nu trebuie sa iti detaliez ideea… Daca nu, este suficient sa arunci un ochi in „Top 100”, bunaoara, si sa iti alegi aleatoriu cateva articole. Vei gasi insemnari despre… Orice… Exact ca in reclama aceea la nu stiu ce banca… 🙂

Vei gasi comentarii la ultimele aparitii editoriale, la cele mai recente articole din presa, la informatii, zvonuri… Vei gasi redate cu lux de amanunte diverse patanii, intamplari, aventuri, fantezii de tot felul… Vei gasi… Fragmente din viata… Din viata lui X, a lui Y, a lui Z…

Ca blogger prins oarecum de „microb”, m-am surprins grabindu-ma sa notez in blog anumite intamplari si ganduri personale, sau din viata piciului meu… De ce? Inca mai incerc sa imi ofer o explicatie sincera… Dar un inceput al acesteia ar fi acela ca… vreau sa fie pe blog… ba… as merge pana acolo incat as afirma ca… „trebuie” sa fie acolo… (Nu ma intrebati de ce… inca mai meditez la aspectul acesta…).

Oricum, am constatat ca exista un fel de furie adolescentina a unora dintre confratii mei intr-ale bloggingului (ei, uite… deja am capatat sentimentul apartenentei la o noua – pentru mine… – miscare…)… Un fel de… „Ce-ai facut la examen?” „Am scris pe blog!” „Ce face fi’tu?” „Nu ai citit articolul pe blog?”  🙂

9. Sunt… la moda…

Daca astazi esti, practic, izolat daca nu ai adresa de e-mail (pana si parintii mei, care pana mai ieri nici nu stiau unde este butonul de start al computerului, au…), daca nu ai cont pe yahoo, pe skype, id de messenger… Se poate spune ca nu esti „la moda” daca nu ai cel putin un blog… Politicienii de top, vedetele (reale sau pretinse) din show-biz, personalitatile din diverse domenii si din ce in ce mai multi oameni obisnuiti, ca noi, au prins „ideea” si farmecul blogului… Un blog nu e la fel de rece ca un site de internet, desi, in fond, este un site, si iti ofera o imagine mai „prietenoasa”, mai intima, a posesorului… Cand intri pe un blog, deja ai o alta atitudine (fara sa-ti dai seama chiar) decat atunci cadn trebuie sa intri pe un site oficial…

10. Iti ofera posibilitatea de a fi creativ

Da, blogul iti ofera posibilitatea (si contextul, si mijloacele) sa fii creativ. Incepand cu modul de expunere a ideilor, culoarea textului, fonturile, si terminand cu imaginile pe care le poti (si, zic unii, TREBUIE sa le atasezi!!! – daca vrei sa ai succes, desi contraexemple sunt destule), sau cu „strategiile de marketing” (stiti voi, acelea gen „Noutati pe blog”, „Continuarea o gasiti aici” 🙂 etc.) prin care ii anunti pe cunoscuti de aparitia unor noi postari…

Blogul te… obliga, intr-un fel… Parca ar avea un soi de personalitate a lui, de model sau de tipar comportamental… Iar aceste lucruri sunt atat de fine, de… inradacinate in noi, in practicile cotidiene, incat nici nu ne mai dam seama de ele… Au intrat intr-un firesc, intr-un normal cotidian, intr-un „dat” al rutinei blogului nostru cel de toate zilele…

Al vostru („partea vazuta, publica” din…),

Adrian

P.S. Era sa uit… Inca un motiv… al 11-lea! Sunt gratis!!! 🙂

Responses

  1. Blogul mai are şi rolul de memorie externă. O să vezi după vreun an când îţi reciteşti primele posturi 😉

  2. Citeste, eventual, postul acesta: http://scorpiusu.wordpress.com/2007/10/02/blegosfera-intr-o-lume-in-care-bunul-simt-si-prostul-gust-sunt-despartite-de-un-simplu-click-trebuie-sa-ai-grija-unde-trasezi-granita-de-alexandru-bradut-ulmanu/

  3. Ai mai bagat tu niste motive asa numai ca sa ajungi la 10. Tine minte, Dumnezeu iubeste toate cifrele in momd egal.

  4. Pe gratis, da. Dar pana la un punct. Cea mai faina parte e oricum cea cu creativitatea. 😉

  5. Dadatroll – cred ca sunt mai mult de 10 motive. De fapt, eu am amintit chiar 11… De acord cu stefantalpalaru – partea cu memoria externa… deci dintr-un foc sunt 12… Si lista ramane deschisa…
    Cat despre partea cu „Dumnezeu iubeste toate cifrele in mod egal”… mi-ar placea sa aud niste argumente in acest sens. Sincer! In rest, numai de bine!

  6. O alta perspectiva asupra blogurilor, cu contra-argumente la aproape fiecare punct din ce am scris, o gasiti pe blogul Spaniardului, la http://danspaniard.wordpress.com/2007/10/03/despre-mine-si-bloguri/.

  7. Vezi şi asta: http://dorupope.com/2007/05/26/am-aproape-un-an-2/

  8. Multumesc pentru link. Am constatat ca suntem „de aceeasi parte a baricadei”… adicatelea suntem incantati de noua gaselnita numita „blog”. Good to know! Si, apropo, La multi ani! Sincer! Cu deosebita apreciere, Adrian


Lasă un răspuns

Categorii

