Publicat de: Adrian | Decembrie 10, 2007

Imprecatii anti-furt

„Romania, mereu surprinzatoare” – era titlul unei emisiuni, la un moment dat, apoi al unei intregi campanii de promovare a imaginii plaiurilor mioritice peste hotare. Sincer, nu cred ca au gresit prea mult cand au ales sintagma aceasta… Este, cu siguranta, una dintre putinele care ne definesc, cu care putem fi de acord toti… si cei care gandim ca este surprinzatoare in sensul bun, si cei care gandim ca este astfel in sensul rau…

Suntem surprinsi cand aflam de cineva ca parcurge Bucurestiul de la un capat la altul in mai putin de doua ore, la o ora de bun simt, nu la miezul noptii… Suntem surprinsi cand aflam ca alesii nostri au dat o lege care sa ne favorizeze si pe noi, muritorii de rand… Dar, deopotriva, suntem surprinsi cum reusesc unii sa supravietuiasca cu venituri de cateva zeci de lei pe luna (din ajutorul de handicap, de exemplu…). Suntem surprinsi de inventivitatea studentilor, a elevilor (indiferent daca este vorba despre metode de copiat, de „facut bani” sau de chilipiruri).

Mai nou, eu unul m-am minunat de inventivitatea romanasilor nostri intr-ale sistemelor anti-furt… Am citit un articol despre o incercare disperata a unor conationali de a-si proteja de hoti crucile, placile de marmura, candelele, coroanele de flori din cimitirele unde se aflau depuse trupurile unor apropiati.

blesteme

Normal, s-a mizat mult pe faptul ca suntem un popor superstitios, pe faptul ca hotii vor citi randurile scrise si ca se vor teme de lucrul acesta… Ce te faci insa daca respectivii sunt analfabeti?

Imi amintesc ca, la un moment dat, prin anii ’80, tata avea cheile de la masina agatate de o coada de iepure… O primise in dar de la unul din sefii lui, si a folosit-o o perioada, pentru ca nu arata rau deloc… Cam prin aceeasi perioada am observat ca o multime de masini aveau agatate astfel de „ornamente” de oglinda. Mai tarziu am aflat si motivul… Se spunea pe atunci ca „tiganii” care fura din masini s-ar teme de coada de iepure, si ca nu ar sparge nici un autoturism „dotat” cu un astfel de „sistem de alarma”.

Acum, mai nou, rar vezi o masina fara vreo iconita, cruce, sau alt simbol religios. Motivul? Unul dintre baietii care au lucrat pe santier, la noi acasa, mi-a spus ca pe el cruciulita in apara de accidente, pentru ca e sfintita, si i-ar fi adus-o cineva de la Ierusalim…

In fine, revenind la imaginea de rasu-plansu, cea cu biletelul din cimitir („Cine fura de pe morminte, sa i se usuce mainile”, sau „Daca cineva fura de pe acest mormânt, sa-i arda casa si sa-i moara familia in chinuri” – una mai „imbietoare ca alta…), este un fel de placuta cu „Caine rau”, sau „Obiectiv protejat de…”. Cat de eficienta o fi… ramane de vazut… Normal, este in functie de cat de superstitiosi vor fi profanatorii de morminte…

Culmea este ca… s-ar putea sa fie mai eficienta decat angajarea unui paznic… Imi povestea un preot ca si-a recuperat o datorie de la un rau-platnic dupa ce l-a amenintat ca ii scrie numele pe limba clopotului, si trage clopotul ca la mort… „Mai, iti spun sigur, in doua saptamani te-ai dus daca fac asa…” A doua zi, omul a venit cu banii… 🙂

Oricum, in ritmul acesta, daca vor vedea ca „tine” metoda, poate ne pomenim cu o noua metoda de constrangere a guvernantilor, sau a altor factori de decizie… In loc de greve de avertisment, de greve japoneze si de amenintari, pancarte cu „Jos guvernul” etc., sa se demonstreze pasnic, cu pancarte pe care sa scrie „Daca majorati preturile, sa vi se usuce mainile”… sau „Daca nu mariti salariile si pensiile (pe ale noastre, nu pe ale voastre!!!), sa va… sa vi se… s.a.m.d.”. 🙂

In fine, cred ca nu trebuie sa mai subliniez faptul ca nu e deloc ok sa blestemi, in ciuda justei revolte si suparari…

Responses

  1. Buna incadrare in categorie pentru articol exact de rasu-plansu am ajuns. E bine totusi ca inca mai sunt oameni care se tem de ceva chiar daca amenintarile par asa de puierile.
    Imi vine in minte acum prima zi de scoala din anul asta, cand am ajuns la poarta scolii si am vazut un anunt pe usa: obiectiv supravegheat cu camere video si alarma. Primul gand mi-a fost, numa camere ne mai lipsesc. Am intrat in scoala si am inceput sa caut camerele si nu le gaseam. Am aflat apoi ca alarma avem dar camere nu si ca anuntul era asa doar sa sperie lumea. Recunosc ca si mie mi-a dat putzin fiori, mai ales ca se discutase mult pe tema asta in consiliu de administratie.


Lasă un răspuns

Categorii

