Publicat de: Adrian | Decembrie 3, 2007

„Sectantii” si mentalitatea de handicapat

„Sectant”… Iar am auzit cuvantul acesta, si iar am luat foc… Daca, in perioada de dinainte de ’89, era numele generic pentru toti cei „ne-ortodocsi” (ma rog, mai scapau din unele clasificari catolicii… romano-… nu si greco-…), asa cum astazi este cel de „evanghelici” (catolicii scapand de „stigmat”), daca pana si dictionarele il consfinteau, in mod aberant, daca sociologia (cea romaneasca, evident…) treneaza inca in reinnoirea definitiilor oficiale, ca dealtfel si Institutul de Lingvistica Iorgu Iordan, editorul DEx-ului, care, paradoxal, are pentru atat de multi romani caracter normativ… (o alta aberatie, dar deh… e mai comod sa apelezi la DEx decat la indreptare…), lucrul acesta a avut o serie de efecte nefaste asupra tuturor celor care nu se declara „ortodocsi”.

Indiferent daca respecti sau nu posturile, cultul sfintilor, daca te impartasesti sau nu, daca ai un duhovnic, daca te spovedesti sau nu, daca incerci sa respecti preceptele Bisericii Ortodoxe Romane, asa cum sunt ele stipulate in Marturisirea de Credinta si in canoanele bisericesti, in indreptarele de spovedanie… atata timp cat te declari ortodox, totul este ok… Ma rog, pentru unii… Chiar, ati avut curiozitatea sa rasfoiti vreunul din aceste documente? Mie unul mi-a picat in mana Indreptarul pentru spovedanie scris de IPS Calinic… si m-am ingrozit… Daca as fi fost ortodox si ar fi trebuit sa marturisesc toate acele lucruri „groaznice” pe care le-am facut, de exemplu, sa ma rog impreuna cu „papistasii” (catolicii), cu sectantii (recte protestantii, neo-protestantii etc.), sa „mananc pasca jidoveasca” (pe asta chiar n-am inteles-o… unde este… vina?) s.a.m.d., m-as simti teribil… Si, normal, ma refer doar la lucrurile care m-au frapat, nu la cele despre care se stie limpede ca nu sunt ok… Sincer, nu as mai fi avut curajul sa spun ca sunt ortodox…

Dar, dupa cum spuneam, nu e nici o problema, atata timp cat tu insuti nu esti… „sectant”… sau, ma rog, cata vreme esti roman si… ortodox…

Ei, este posibil ca unele lucruri sa se fi schimbat… Chiar si in Indreptarul pentru spovedanie al IPS Calinic… Nu de alta, dar ar fi ciudat sa pastreze fraza cu „m-am rugat cu papistasii” pe lista de pacate care trebuie marturisite la spovedanie, in contextul in care raposatul PF Parinte Patriarh Teoctist s-a intalnit si chiar… s-a rugat… nu cu un papistas, ci cu Papa insusi… Sau, mai nou, in cadrul recentelor intalniri ecumenice (cum a fost cazul celei de la Sibiu), Patriarhul s-a intalnit si s-a rugat si cu alti „sectanti”…

De fapt, daca stam sa judecam „la rece”, si ne cramponam in sensul pur – si strict – sociologic al termenului, crestinismul insusi, in ansamblul sau, este… o „secta”… Da, o secta, despinsa din sanul unei miscari religioase multimilenare cunoscuta azi sub numele de iudaism… Dealtfel, Pavel insusi vorbeste despre „calea, pe care unii o numesc <<partida>>” (sau „secta”, cum am spune noi azi…). Apoi, de-a lungul istoriei sale, crestinismul s-a faramitat in mai multe grupari (una dintre cele mai cunoscute este cea a armenilor, care au fondat si primul stat crestin al lumii, apoi marea Schisma de la 1054, in urma careia se poate vorbi despre Catolicism si Ortodoxie, apoi Reforma cu numeroasele sale miscari din secolele 15-17, protestantismul radical sau neo-protestantismul, cum ii spunem pe aici… s.a.m.d..). Iaca deci ca, dintr-un punct de vedere, suntem TOTI… „sectanti” sau, dimpotriva, denominatiuni crestine…

Am aflat cu stupoare, in timpul studentiei, faptul ca la facultatile de teologie ortodoxa exista chiar o disciplina intitulata… Sectologie… Cred ca nu mai e nevoie sa va spun ce culte (crestine, apropo, nu doar pseudo-crestine, gen mormonii sau martorii lui Iehova) erau descrise in manualul universitar… Acum, mai nou, cursul si-a schimbat denumirea in Misiune si orientare spre misiune (sau, ma rog, ceva in genul acesta…).

Surpriza cea mai mare vine insa nu din partea ignorantilor, de la care nu ai ce sa pretinzi, ci din partea „sectantilor”… Daca nu esti ortodox in tara asta, traiesti cu o mentalitate de handicapat… Cati dintre cei care nu sunt ortodocsi spun cu aceeasi mandrie cu care o afirma un „ne-sectant” „Sunt baptist!” sau „Sunt catolic!” sau „sunt evanghelic (lutheran)!” ?

Lucrul acesta se datoreaza, probabil, si datorita presiunilor si modului in care erau priviti pana nu demult cei care erau „altfel” decat majoritatea (si, prin altfel, nu inteleg ceva rau, ci pur si simplu diferit…), dar si faptului ca nu ne cunoastem istoria, inaintasii, lucrurile care ar trebui sa ne ajute sa fim mandri ca suntem ceea ce suntem, asa cum ar trebui sa fim mandri, bunaoara, pentru ca suntem romani, europeni sau, la scara mai mica, parinti, soti, bunici…

Ma rog, lucrurile s-au mai schimbat putin in ultima perioada, dar continuam sa avem mentalitate de handicapat… Spunem asa, mai in soapta, mai cu jumatate de gura, mai a eschivare – doar-doar sa nu se stie exact… Si nu inteleg de ce? Sincer. Nu pricep de ce…

Daca Europa s-a dezvoltat atat de mult – si ma refer la Europa occidentala, vestica, s-a dezvoltat si datorita protestantismului si mentalitatii protestante, care a incurajat spiritul liber, gandirea critica, ratiunea, raspandirea tiparului, traducerea Bibliei si slujbele religioase in limbile nationale s.a.m.d..

La urma – urmei, este optiunea mea, am aceleasi drepturi si libertati ca orice alt individ, confesiunea mea religioasa este recunoscuta de lege si protejata… De ce as avea motive sa am acea mentalitate de handicapat??? NU AM, sa fie clar, odata pentru totdeauna! Am drepturi, si vreau sa fac uz de ele atunci cand trebuie. Am libertatea de a spune ca sunt crestin protestant, ca sunt baptist, si sunt mandru de asta! E limpede?

A, si sa nu uit! Sunt mandru si de faptul ca sunt roman, si indraznesc sa o spun inclusiv in contextul international nefavorabil, in care unii (fosti) conationali ne-au facut, chipurile, „de ras”… (de fapt, s-au facut de ras pe ei insisi, nu pe noi, si in nici un caz nu pe mine…).

Responses

  1. Cuvantul „sectant” a fost si este folosit si acum, in sensul cel mai rauvoitor posibil. Asa se intampla daca nu faci parte din majoritate, daca esti altfel si nu impartasesti aceleasi idei, etc. Dar cum altfel ar putea rezista religia majoritara daca nu denigrand tot ce vine din partea cultelor (neo)protestante si altor miscari religioase? Eu stiu un lucru: Dumnezeu e acelasi pentru toti si nu ne-a indrumat prin Sfintele Scripturi nici sa ne inchinam la icoane, nici sa ne spovedim la duhovnici sau alte practici religioase pe care omul le-a tot fabricat de-a lungul timpului. Unicul lucru salvator pentru noi acum este credinta in Isus Hristos, singura cale spre mantuire, spre cer. „Eu sunt calea, adevarul si viata. Nimeni nu vine la Tatal decat prin mine” Ioan 14:6. Si inca o dovada scripturala a iubirii lui Dumnezeu pentru om: „Fiindca atat de mult a iubit Dumnezeu lumea, ca a dat pe singurul Sau Fiu, pentru ca oricine crede in El, sa nu piara, ci sa aibe viata vesnica” Ioan 3:16 . Comentariile sunt de prisos, cu atat mai mult disputele doctrinare dintre denominatiunile religioase.

  2. Dana, eu am vrut sa accentuez, pe de o parte, faptul ca termenul „sectant” este folosit, cum spui, in sens negativ, poate chiar rauvoitor (oricum, cu un aer de superioritate din partea celui care-l rosteste); de asemenea, am vrut sa accentuez faptul ca majoritatea „ne-ortodocsilor” prezinta ramasite (daca nu chiar parti considerabile) din ceea ce eu numesc „mentalitate de handicapat”. Si cand spun asta, ma refer la sentimentul de inferioritate, de a fi „altfel” (si nu in sens pozitiv), de a fi o persoana cu dizabilitati sociale, ceea ce nu cred ca este ok. Indiferent de ignoranta sau de rautatea unora sau altora, trebuie sa stim ca suntem egali, cel putin la nivel teoretic, in fata legii. Protestantismul a avut mereu impotrivitori si oprelisti, nu a dus lipsa nici de indivizi sau grupuri de interese care sa ii vrea raul, insa, cu toate acestea, a facut enorm pentru societate. Cred ca important este cum te privesti TU, cum stii tu ca te priveste Dumnezeu, care este valoarea ta in ochii LUI; la aceste lucruri se raporteaza totul.
    In rest… nu vreau sa atac practici si convingeri religioase. Imi doresc insa ca TOTI crestinii sa se poata accepta unii pe ceilalti si sa inteleaga ca Iisus Christos a murit pentru TOTI, nu doar pentru unii…

  3. Intr-adevar, Isus a murit pentru toti…Daca intelegem cu totii asta, intelegem esenta.

  4. nu ştiu dacă ai scris asta, eu am citit postul în diagonală. îmi permit o precizare: termenul „sectă”, cu derivatul „sectant”, este corect dpdv gramatical. atât doar că, la fel ca orice alt termen, are o latură peiorativă, care e folosită preponderent.

  5. draga adrian, eu sunt penticostala si sunt mandra de asta! de asemenea sunt amdra de faptul ca sunt romanca.
    acum doi ani si un picut, cand am decis sa ma botez in biserica mea de acum, parintii mei „ne-sectanti” au fost foarte ofensati, ba chiar s-au impotrivit vajnic deciziei mele.

    mama mea, chiar si astazi ma considera cumva…un „handicap” al familiei mele, si refuza sa vorbeasca despre „religia mea”. de cateva ori am argumentat sieu cu argumentele tale (inclusiv cu DEX-ul) ideea de secta, de beneficii ale protestantismului…

    stii ce e ciudat? ma asteptam la reactii mai mult sau mai putin violente de la alti oameni, mai putin informati. nu de la parintii mei, care au pretentii de intelectuali. si avand doua familii (ai mei sunt despartiti), am avut o multime de argumente si idei de combatut.

    singurul la care au ramas fara replica (ei) a fost: „dragii mei, va iubesc, dar toata inima mea, si
    toata fiinta mea ma indeamna sa fac pasul acesta! nu pot sa nu il fac! il iubesc pe Dumnezeu, iubesc oamenii astia, imi iubesc biserica. am ajuns acasa, cum as putea sa mai plec?”

    sunt mandra sa fiu penticostala.

    si sper ca va exista o zi in care si ei vor fi mandri ca sunt „pocaiti”. Doamne ajuta!

  6. Sau pocaiti.

  7. @prodan – Yeap. Ai mare dreptate. Este corect din punct de vedere gramatical. Eu am ce am cu modul in care este inteles si, bine-nteles, folosit. Cred ca aici ar trebui umblat. Sensul sociologic, dar si semantica in sine a termenului, a suferit ceva modificari. Nu cred ca este admisibil ca, in secolul XXI, sa crezi ca „sectant” inseamna tot ce nu e ortodox, doar din pricina faptului ca locuim intr-o tara majoritar ortodoxa, nu-i asa? In SUA, de exemplu, unde baptistii si catolicii sunt majoritari, iar ortodocsii o minoritate nesemnificativa, ei sunt tratati cu respect, asa cum este normal in orice societate civilizata. Si cu asta ma opresc, pentru ca am inceput sa scriu fraze kilometrice si asta nu e in regula… 🙂

  8. @alexandra -Este tare greu cand „ai tai” nu-ti impartasesc valorile. Oricum, important este sa mergi inainte, sa iti urmezi idealurile, si sa ii respecti pe dragii tai chiar daca nu te inteleg. Incearca sa te pui „in pielea lor” – indoctrinati o viata cu mentalitatea ca „e rau” sa nu fii ortodox, sunt pur si simplu ingroziti si afectati sincer de decizia ta, pe care ei o considera gresita. Am auzit de un caz in care cineva spunea despre fata lui, care a devenit crestina practicanta (denominatiunea pur si simplu nu conteaza aici) ca ar fi fost mai multumit, ca parinte, daca ea ar fi fost mai libertina si si-ar fi permis anumite excese, decat sa stie ca „a intrat intr-o secta”… Acum, dupa ani de zile in care i-a vazut viata schimbata si a putut intelege ca nu tot ce nu e ortodox e rau… si-a dat seama ca fata lui a facut o alegere buna. Acum se respecta reciproc, si fiecare si-a pastrat convingerile si optiunile religioase.

  9. Pe mine m-a socat foarte mult vara asta un inspector general de la Bucuresti, care la un curs de istorie si traditii la care am participat si eu, atunci cand facea referire la baptisti si la penticostali îi numea „sectanti”. Nu mi-a venit sa cred ca un om care se pretinde cult, cu nu stiu cate facultati teminate si doctorate, e in stare de asa ceva. Sa ma mai mir atunci ca in scoala unde lucrez eu, multi parinti batisti si penticostali opteaza pentru orele de religie ortodoxa, de frica invatatorilor sau dirigintilor cand ar trebui sa se bucure ca se fac in scoala ore de religie penticostala si baptista, si sa profite de asta?

  10. @dadatroll – Yeap. Inca un cliseu. Apropo, si preotii ortodocsi le spun enoriasilor sa se pocaiasca de pacatele lor… Mergand pe firul „apei”, pocainta este caracteristica intregului crestinism, indiferent de culoarea denominationala…

  11. @ iulia – Fara suparare, dar in zilele noastre orice individ, indiferent de cat de tamp ar fi, poate face o facultate, un masterat etc. Facultatea, scoala in general, nu mai da masura unui individ. Reactia lui nu m-ar fi facut sa tac, sau sa imi inscriu copilul la alte ore de religie. Daca as fi facut-o, as fi facut-o probabil din alte motive.
    Din pacate insa, prejudecatile si senzatia ca „stii” datorata doar faptului ca afirmi ceea ce afirma si majoritatea sunt inca mult prea puternice la noi. Dar mentalitatile se schimba datorita unor interventii „marunte”. Uita-te la cazul homosexualilor (stiu, exemplul este fortat, dar ma ajuta sa imi ilustrez mai bine ideea). Acum cativa ani era rusine sa se spuna despre cineva ca e homosexual. La prima lor parada, oamenii s-au adunat doar ca sa vada si ei cum arata un homosexual, un „poponar” – cum ziceau multi dintre privitori. Astazi, majoritatea realizatorilor TV sau radio, ba chiar si oamenii obisnuiti evita sa mai zica ceva rau in public, sa isi exprime convingerile, pentru ca stiu ca au drepturi si homosexualii.
    In fine, ideea e ca daca ei, care fac niste lucruri care sunt impotriva firii, impotriva naturii, niste lucruri pe care chiar si psihologia, psihiatria, sociologia, nu doar teologia (crestina) le considera anormale, au ajuns sa fie acceptati, nu vad de ce protestantii sau neoprotestantii ar trebui sa se ascunda, sau, mai rau, sa se rusineze, mai ales ca, spre deosebire de altii, noi chiar am avut multe contributii la dezvoltarea si prosperitatea societatii europene si, in general, occidentale.

  12. E vorba de tendinta oamenilor de a se incadra in grupurile mari (care dau senzatia de putere si stabilitate) pentru a nu fi nevoiti sa lupte impotriva lor. Cred ca asta e cauza pentru care unii oameni nu isi dezvalui identitatea.

  13. Am citit mai demult o cartuluie pe care am gasit-o acum si pe net aici: http://abaptistvoice.com/Romana/carti/Urma_Sangelui%5B1%5D.carti.htm

    „Urma sangelui „- cu toate ca mi-a venit greu sa o cred, mai ales pentru ca e o lucrare destul de mica (are totusi ceva material la biografie), m-a facut pentru prima data sa inteleg ca trebuie sa fiu mandru ca sunt baptist. (Nu cred ca denumirea sau religia te mantuieste). Insa e ceea ce cred. Poate nu e doctrina perfecta. Sunt convingerile mele. Cred insa ca ar trebui sa fim vrednici sa dam socoteala de ceea ce credem. Oricand ar trebui sa fim pregatiti sa spunem dece credem asa si nu altfel. Avem argumente?

  14. Daca stati bine cu inima puteti citi aici ce se spune inca oamenilor despre sectanti: http://www.marturisitorortodox.ro/Invazia-sectelor-si-ereziilor-in-Romania.html
    Interesant ca pe site-ul respectiv sectiunea Morala Crestin Ortodoxa este in constructie. 🙂

  15. Eu cred ca nu trebuie sa ne mire sau sa ne inflameze. De mica eram strigata „pocaita” si bine ar fi fost daca eram intr-adevar asa. Cuvantul sectant in dreptul nostru l-am auzit de nenumarate ori si drept sa zic, nu ma (mai) deranjeaza. Asa ca las rauvoitorii deoparte. Mai rau e cand vad ca si cei de religii neoprotestante se urasc si se vorbesc de rau sau chiar din aceeasi biserica. Ce pretentii sa avem de la altii…

  16. @Ank – e bine sa lasi rauvoitorii deoparte… dar nu e rau nici ca, daca ai posibilitatea de a lamuri pe cineva care e treaba cu anumite notiuni – secta, cult oficial recunoscut, „alta religie” etc. – sa o faci. Multi sunt doar ignoranti…

    Iti dau insa dreptate cu faptul ca e mai rau ce se intampla in bisericile noastre – ca si noi ne uram, ne vorbim de rau, suntem rai unii cu altii…

  17. Pocaitii nu sunt crestini !…Se pot numi secte…Sunt orice altceva dar nu crestini…Asemenea tuturor (neo)protestantilor, baptistii si celelalte secte nu cred în Tainele Bisericii. Pentru ei, împãrtãsirea cu Trupul si Sângele Domnului (numitã la ei “Cina Domnului” nu este altceva decât un simbol. Pâinea simbolizeazã Trupul, iar vinul simbolizeazã Sângele. Sunt împotriva icoanelor, crucii, moastelor, cinstirii Maicii Domnului si a Sfintilor. Nu recunosc posturile Bisericii. Nu au rugãciuni si pomeniri pentru cei morti. Nu folosesc obiecte si simboluri liturgice,ceea ce este grav. Am uitat sa subliniez ca pocaitii fac cea mai mare greseala prin faptul ca nu recunosc Dogmele si Canoanele Bisericii Crestine fiind un mare pacat.Cunosc o gramada de oameni pocaiti care si-au facut averi pe spinarea altora,vile si masini cum poate nu isi permite un om simplu, ce sa mai vorbim de biserici care zici ca is palate,numai marmura si aur. Este una nu departe de blocul meu..cine stie cati bani au fost spalati pentru o constructie ca aia,care costa pe putin 300.000 de euro.Casa Domnului ar trebui sa fie una normala fara mult lux in ea,fiindca lui Dumnezeu nu-i place luxul.Credinta este cea mai importanta nu luxul.Multi pocaiti profita de aceasta religie facand averi,fiindca lumea in general in ziua de astazi se gandeste numai la bani,iar credinta in Bunul Dumnezeu la multi nu exista…Vreau sa mai spun ca eu sunt crestin ortodox, care este adevarata religie,cu mentiunea ca poporul roman a fost de la inceputuri ortodox.Poate nu m-am facut inteles dar, atentie, nu vreau sa par ca i urasc cumva pe pocaiti,sau ca am ceva cu ei,Doamne Fereste !in nici un caz…am si eu cativa amici care sunt pocaiti,i respect,dar daca imi zic ceva de religie,le spun sa vorbim despre altceva,ca nu ma pasioneaza cultul lor.Ce este POCAINTA manipulare in masa fratilor !!!De ce spun asta fiindca constiinta omului trebuie sa ajunga sa creada ca exista Dumnezeu,ca sa mearga pe drumul cel bun, si nu pocaitii trebuie sa arate prin tot felul de carti si de pliante ce exemple de oameni buni si credinciosi sunt,ca deja de aici ajungem la MANDRIE care este cel mai mare pacat.Trebuie sa ne rugam la Bunul Dumnezeu sa ne ajute sa ajungem in Imparatia Lui.Trebuie sa-i ajutam pe cei neputinciosi,sa-i indrumam cu sfaturi pe cei care cauta un raspuns si sa ne ajutam intre noi ca sa fie pace pe Pamant, sa fim smeriti.Botezati-va in credinta adevarata la Ortodoxism,ca nici in ceasul al 11-lea nu este tarziu si nu va luati dupa exemplele altora: ca multi se drogheaza,sau ca fumeaza, sau ca beau.Fiecare isi duce pacatele si crucea in spate pentru tot restul vietii.Trebuie sa fii tu insuti !!Gandeste-te ca putina vreme vom petrece in lume!.Fii ascultator si smerit cerandu-ti socoteala pentru ce-ai facut in fiecare zi.

  18. @nexus999 – Cred ca nu ai citit suficient de atent continutul articolului… din moment ce poti face astfel de afimatii.

    Daca vrei sa facem putina istorie, pentru ca vad ca asta imi propui, trebuie sa stii ca intregul crestinism a inceput prin a fi „o secta”. Apostolul Pavel vorbea despre credinta lui si spunea ca „merge pe Calea, pe care multi o numesc „partida” sau secta”… Dar poate ca nici sfantul Pavel nu o fi fost crestin…

    Ca sa pun si mai mult paie pe foc… Spui ca protestantii si neo-protestantii nu sunt crestini pentru ca sunt impotriva icoanelor si nu au obiecte de cult… Ei bine, probabil ca vei fi teribil de dezamagit sa afli ca nici Iisus si nici Apostolii, nici primii crestini nu s-au inchinat icoanelor si nici nu au practicat cultul mortilor… Ma vei intreba de unde stiu… Raspunsul este simplu: atat Mantuitorul, cat si apostolii si primii crestini au fost… evrei… Da, evrei! Dar sunt sigur ca stiai deja lucrul acesta; asa ca tot ce pot sa iti cer este sa te interesezi cam ce parere au evreii si azi despre icoane, in general, si despre inchinatul inaintea lor, in mod special… Vei afla cu stupoare ca le considera, la fel ca cei pe care ii blamezi tu, „chipuri cioplite”…

    Imi spui ca este bine sa nu ne uitam la exemplele negative din ograda BOR, dar tu faci exact lucrul acesta cand vine vorba despre crestinii neoprotestanti… Pai tu, care imi spui sa nu ma uit la „uscaturi”, tu imi aduci ca argumente niste… „uscaturi”?

    Spui, de asemenea, ca unele biserici neoprotestante sunt ca niste palate, cu marmura si epatand lux si bogatie… Da-mi voie sa te intreb de cand nu ai mai fost intr-o biserica ortodoxa? Pentru ca exista biserici ortodoxe poleite cu AUR, fratele meu… Cat despre marmura… nu mai vorbesc… Iar daca ar fi sa vorbim despre valorile aflate intr-o biserica ortodoxa, despre icoanele poleite cu aur si cu argint, cred ca nu incape nici un fel de indoiala in privinta faptului ca sunt extrem de putine biserici protestante sau neoprotestante care se pot macar apropia de acestea… Ca si in privinta aspectului de… palat…

    Cireasa de pe tort o reprezinta Catedrala Mantuirii Neamului, acele colos megaloman care se va face, culmea!!!! – cu bani publici! Mai mult lux si mai multa epatare a bogatiei nu stiu unde ai putea gasi… Poate doar la Vatican… sau la Moscova, ca sa nu ma uit in ograda catolicismului, ci si in a ortodoxiei… Sau poate in acele mega-churches din America… Dar macar ei au o scuza, pentru ca acolo functioneaza si scoli, gradinite, spitale etc. In celelalte cazuri… ce scuza au, in afara de mandrie si megalomanie? Umilinta lui Christos, cel care s-a nascut intr-o iesle, intr-un grajd, in paie? In nici un caz…

    In fine… M-am cam aprins… Asa ca te voi intreba daca ai lipsit vreodata mai mult de trei duminici la rand de la slujba de la biserica… Pentru ca, daca raspunsul tau este „da”, atunci trebuie sa iti dau o veste proasta: este doar unul dintre lucrurile pe care un crestin ortodox bun, practicant, nu are voie sa le faca! Mai mult decat atat, unul din canoane afirma explicit faptul ca „cei care fac asta sa se afuriseasca”… Sunt convins ca stii ce inseamna asta… Iar daca nu stii, ti-as sugera sa iti intrebi duhovnicul…

    In fine… recunosc… M-am cam aprins putin… Asta pentru ca tu judeci si dispretuiesti ceea ce nu cunosti… Vorbesti de mandrie, dar tu insuti nu esti mai departe de cei pe care ii blamezi…

    In fine… Nu vreau sa ma cert cu tine… Uite… inchei prin a aprecia gestul tau si, indraznesc sa cred, credinta ta sincera si ravna ta… pentru ca, sper eu, aceste lucruri te-au determinat sa scrii si sa fii atat de pornit… Si iti mai spun ceva: Mantuitorul nu a murit pentru crestinii ortodocsi, sau pentru cei catolici, sau pentru baptisti… El a murit pentru lumea intreaga, pentru ca „oricine va crede, sa fie mantuit”… Iar asta ii include pe toti cei mentionati… si pe multi altii…

    Apropo… Nici nu se poate vorbi macar despre ortodocsi sau despre catolici pana la 1054, anul Marii Schisme… Pana atunci au fost doar crestini… si atat! Apoi, datorita coruptiei strecurate in Biserica si a practicilor imorale, Protestantismul a vrut sa readuca crestinatatea la ceea ce fusese odinioara… Intrucat nu s-a reusit, crestinismul s-a mai rupt o data… si inca o data…

    Da, sunt multe lucrurile care ne separa… Dar sunt si mai multe si cu MUUUUUULT mai impotante cele care ne apropie: dragostea lui Christos, jertfirea lui de Sine intru mantuirea noastra, iertarea Lui…

  19. Foarte frumos ce ai scris mai sus addsalu, te respect, cunosc si inteleg foarte multe legate de religia crestina.
    Am eu 19 ani dar sunt mai evoluat ca altii,care nu inteleg adevaratul sens al vietii pe aceasta lume. Asa cum scrie si in Sfanta Scriptura, Satan a fost legat in cele mai adancuri ale pamantului, iar ingerii lui stau in libertate pe pamant fiindca Dumnezeu le-a dat voie sa le intunece mintile oamenilor dar sa nu se lege de sufletele lor. Asta este una dintre lectiile pe care Dumnezeu le da omului, omul traind in practic in Iad dar la suprafata lui… esenta vietii este sa urmezi Calea cea Dreapta adica pe Iisus Hristos, nu pe diavol fiindca tot ce ti se pare frumos pe lumea asta vine de la cel Rau. Toate sunt trecatoare pe acest pamant, toate vin si pleaca, nu trebuie sa-ti faci palate sau sa-ti iei masini de cateva milioane de euro ca nu se merita, practic nimic din lumea asta nu ne apartine toate sunt imprumutate, insasi viata noastra este imprumutata, nu este a noastra si nu putem spune ca facem ce vrem cu ea. Nu iei nimic cu tine de pe lumea asta decat Credinta in Bunul Dumnezeu. Tot ce exista acum pe pamant se va distruge. Exact cum le zicea si Iisus apostolilor Sai despre lumea asta in Marcu cap.13 :#Si iesind din templu, unul dintre ucenicii Sai I-a zis:”Învatatorule, priveste ce fel de pietre si ce cladiri!”
    # Dar Iisus a zis: „Vezi aceste mari cladiri? Nu va ramâne piatra peste piatra sa nu se risipeasca.”

  20. @nexus999 – In sfarsit suntem de acord intr-o privinta… Totul e trecator, ai mare dreptate, si ceea ce merita investitia noastra nu este aici, materie, ci se afla „dincolo”.

  21. Am cetit primele 3 alineate si am ramas ramas socat. Nu are rost sa iti zic ca secta tot secta ramane, chiar daca are mai multi adepti decat inainte. Sa te rogi cu papistasii e pacat tare mare, e lepadare de Hristos, din mai multe motive decat am io fire in cap, si unul dintre ele e ca la ei papa e capul bisericii. Daca vrei sa stii, preotii de la doua manastiri, care au slujit cu ei, au murit intre zidurile cetatii care au cazut peste ei (cetateaa manastirii) si trupurile lor nu au putrezit (de la blestem, vedeti cele 8 pricini de neputrezire). Vezi aici http://forum.teologie.net/viewtopic.php?f=16&t=526 unde Maica Domnului ii numeste „dusmanii Mei si ai Fiului Meu”. Cine are urechi sa auda!!!

  22. Alex,

    Secta tot secta ramane… Suntem de acord amandoi in privinta aceasta. Partea cu care nu sunt – si nu pot fi de acord – este definitia arbitrara pe care o dau UNII termenului, si cultele ori denominatiunile incluse in categoria sectelor.

    Argumentul pe care il aduci nu mi se pare suficient de convingator. Sunt si multe biserici ortodoxe care au fost lovite de traznet… Sa fie un semn? Nu cred…

    Eu vorbesc despre bun simt si despre teologii, despre elementele din istoria bisericii care atesta radacinile comune, tu imi vorbesti despre niste evenimente interpretate arbitrar.

    Iti respect opiniile, dar eu unul nu sunt – si nu pot fi de acord cu unele dintre acestea.

    Adrian

  23. Mă văd silit să scriu acest mesaj pt că am văzut un comentariu semnat cu acelaşi nume (iconul avatarului e însă negru, de obicei la mine apare verde). Nu de alta, dar nu subscriu la punctul de vedere al persoanei omonime. Mă rog, fiecare e liber să creadă în felul său. Putem să ne respectăm chiar şi când susţinem lucruri diferite. Sunt însă sigur că judecata lui Dumnezeu este după măsura nemărginitei Sale Iubiri şi nu după limitele noastre omeneşti.
    E prea multă încrâncenare. Stă în puterea noastră să o depăşim!

  24. singurul lucru care ne va duce in cer este o relatie personala, viabila si permanenta cu isus ISUS HRISTOS. restul… e tacere

  25. @ Adi – Yeap. De acord cu tine. Dar articolul in sine era despre modul in care ne raportam pe orizontala, nu despre relatia noastra pe verticala. Reducand insa la esente ceea ce ai scris, cred ca vei fi de acord cu mine ca, din moment ce ai acea relatie personala, viabila si permanenta, vei fi constient si de faptul ca nu ai nici un motiv sa ai acea mentalitate de handicapat… Nu crezi?

  26. Orice nebun isi poate face secta lui. In cateva zeci de ani va reusi sa recruteze alti nebuni ca si el, care vor recruta la randul lor alti nebuni, si asa se naste un „cult” nou de oameni bolnavi, tradatori de tara si de neam.

    Zilnic se mai trezeste cate un eretic sa-si creeze propria lui secta.

    Asa au aparut protestantii.
    Niste fermieri din america s-au gandit…hai sa facem si noi o afacere si sa vindem locuri in rai .

    John Smith si Thomas Helwys(baptisti),A.J. Tomlinson si Charles Parham(penticostali),William Miller si Ellen G. White (adventisti),Charles T. Russell (yehovisti)…etc

  27. Fiecare denominatiune isi are nebunii ei, Mihailandrei. Sa iti amintesc de cazul Tanacu – asta ca sa nu caut prea departe? Si fiecare denominatiune isi are proprii sai vanzatori de locuri in Rai…

    Sunt surprins insa de ingustimea cu care privesti lucrurile in privinta aparitiei Protestantismului… Pentru cultura ta generala, protestantismul nu si-a propus initial sa se rupa de catolicism, ba dimpotriva, sa inlature din sanul acestuia toate acele elemente condamnabile precum indulgentele (vanzarea iertarii divine pe bani grei), vanzarea scaunelor episcopale etc. Ruptura s-a produs doar atunci cand a fost evident faptul ca dorinta reformatorilor de a se reintoarce la puritatea doctrinara initiala este de nerealizat.

    A, inca ceva… O alta dovada de lipsa de cunoastere… Protestantismul nu a aparut in America, prietene, ci in Europa… Prima biserica baptista a aparut in Amsterdam, in anul 1609…

    In plus, confunzi teribil lucrurile… Tu bagi in aceeasi oala protestantii, cu neoprotestantii si cu sectele precum Martorii lui Iehova, care nici macar nu sunt crestini… Come on… Nu e nevoie sa citesti prea multa istorie bisericeasca pentru a face astfel de distinctii, dar e nevoie totusi sa pui mana pe o carte…

    Te-as intreba daca esti constient de faptul ca nu se poate vorbi despre Ortodoxie sau Catolicism pana in anul 1054, anul Marii Schisme… Dar mi-e teama ca nu stii lucrul acesta… situatie in care iti voi spune ca, la inceput, nu au fost decat crestini si atat. Apoi, in timp, ei s-au impartit in mai multe grupari… Insa esenta este aceeasi… Poate ca intr-o buna zi vei invata ca mai multe sunt lucrurile care unesc toate denominatiunile crestine decat cele care le despart…

  28. MA NUMESC PISTRICEAN FLORIN AM FOST CALUGAR 9 ANI LA MANASTIREA NICULA CLUJ SI M-AM INTORS LA DL ISUS DE 11 ANI .AM FOST SECTANT ORTODOX DEOARECE TRAIAM IN TRADITIE SI OBICEI.TOATA DOGMA SECTANTA ORTODOXA ERA IMPOTRIVA CUVINTULUI LUI DUMNEZEU.M-AM RUGAT LA DOMNUL ISUS SM-MI DESCHIDA OCHII SI DIN SECTANT ORTODOX AM DEVENIT COPILUL DL.AM PRIMIT BOTEZUL IN APA AM PRIMIT BOTEZUL CU DUHUL SFINT SI SUNT FERICIT.VIATA M-EA SA SCHIMBAT MULT.ADEVARATUL BOTEZ SE FACE IN MOMENTUL CIND IL PRIMESTI PE DL IN INIMA.BOTEZUL COOPIILOR MICI NU ESTE SCRIPTULAR.TRADITILE OBICEIUTILE INCHINAREA LA MOASTE LA ICOANE TE DUCE DIRECT IN IAD.ASTZI SUNT MISIONAR EVANGHELIC MERG IN MANASTIR SI VESTESC EVANGHELIA.PESTE 120 PREOTI SI CALUGARI SECTANTI S-AU INTORS LA DL ISUS.IN FAPTELE APOSTOLILOR *CAP*6* CU VERS*7* SCRIE CUVINTUL LUI DUMNEZEU SE RASPINDEA TOT MAI MULT NUMARUL UCENICILOR SE INMULTEA MULT IN IERUSALIM SI O MARE MULTIME DE PREOTII**VENEAU LA CREDINTA .DRAGUL MEU SECTANT OTTODOX ROAGA PE DL ISUS SA-TI DESCHIDA OCHII .AMIN.


Lasă un răspuns

Categorii

